Mercedes’ elbiler har indtil videre skilt sig markant ud fra det øvrige modelprogram. Men nu skal elbilerne ‘ligne en klassisk Mercedes’, siger den administerende direktør Ola Källenius.
Fra 2026 vil Mercedes’ elbil være tættere på ‘en klassisk Mercedes’. I hvert fald viseult. Det fortæller mærkets administerende direktør Ola Källenius.
Det skriver Autobild.
Källenius, der tidligere i år skruede ned for Mercedes’ ambitioner og indsats på elbil-fronten, forklarer, at der fra 2026 vil være permanente ændringer i designsproget hos bilmærket.
– Fra 2026 vil vi se permanent ændre formsproget. Vores elbiler vil være mere visuelt baseret på det “klassiske” Mercedes-design og vil derfor umiskendeligt se ud som en Mercedes, lyder det fra direktøren.
Som et eksempel nævner Ola Källenius, at den ikoniske Mercedes-stjerne nu er at finde på den faceliftede EQS.
LÆS OGSÅ: Helt ny Tesla mistede lakken efter første vask
Men det er ikke kun elbiler, hvis design nu skal afspejle Mercedes i højere grad. Det skal modelnavnene også.
Mærket fra Stuttgart gør nemlig klar til at droppe EQ-betegnelsen. Elbilerne skal i stedet glide mere end i den eksisterende modelprogram. Eksempelvis fås den kommende S-Klasse både som ren elbil og en hybridudgave.
Meget apropos hybriderne meddelte Mercedes tidligere i år, at man nu er klar til at smide adskillige milliarder kroner efter udviklingen af den teknologi. Ledelsen håb er, at man for de ekstremt mange penge vil få flere biler, som kan køre ‘meget langt på strøm alene’.
Mercedes står dog samtidig over for gevaldige sparerunder. Allerede i 2022 gjorde mærket det klart, at der skulle spares et sted mellem 15 og 20 procent på driften. Mærkets egne tal viser, at man har opnået en besparelse på 16 procent, i forhold til de penge der blev brugt i 2019.
Bilmærket er dog langt fra de eneste som finder spareplanerne frem i disse dage. Den gigantiske underleverandør til bilindustrien Bosch har netop offentliggjort, at det er nødvendigt at fyre yderligere 5.500 ansatte for at få forretningen på ret køl. Læs mere om det her.