Konflikten mellem Tesla og den svenske fagforening IF Metall er langt fra at være løst. Nu ‘snyder’ Tesla sig uden om med gamle skrotbiler.
Konflikten mellem en række, svenske fagforeninger og Tesla har varet i over et år. Fagforeningerne, anført af IF Metall, forsøger at presse Tesla til at indgå en overenskomst. I den forbindelse har foreningerne blandt andet blokeret for leveringen af nummerplader til nye Teslaer.
Noget som de svenske domstole ikke kan forhindre, selvom Tesla flere gange har forsøgt at lave en retssag ud af problematikken.
For at omgå blokaden er Tesla derfor tyet mere til kreative metoder. En af disse involverer skrotbiler og ændring af virksomhedens postadresse.
Tidligere har Tesla sendt nummerpladerne direkte til bilkøberne, som selv måtte montere dem. Nu har Tesla fundet en ny måde at omgå blokaden på. Virksomheden registrerer nye filialadresser, hvortil Transportstyrelsen i Sverige sender nummerpladerne.
Fagforeningerne har forsøgt at blokere disse adresser, men Tesla ændrer blot adressen igen. I december sidste år ændrede Tesla adresse to gange, og hver gang reagerede fagforeningerne med en blokade.
Den 22. januar blokerede fagforeningerne en adresse tilhørende et autoophug i Norrköping. Tesla reagerede ved at ændre adresse til et konsulentfirma ejet af en mand, der bor i Norrköping. Denne mand er også medejer af det autoophug, der har modtaget Teslas nummerplader de seneste måneder.
Mellem 1. december og 7. januar blev der sendt nummerplader til 125 skrotbiler fra Transportstyrelsen til autoophugget i Norrköping.
Tesla har nu igen ændret adresse og sender angiveligt nummerplader til en medejer af et andet skrotfirma i Norrköping.
Denne praksis med at anvende skrotbiler og skifte adresse rejser spørgsmål om Teslas engagement i at overholde svensk arbejdsret.
Fagforeningerne kritiserer Teslas metoder og mener, at virksomheden forsøger at undergrave den svenske model for arbejdsmarkedsrelationer.
Tesla har indtil videre afvist at kommentere sagen over for fagforeningensmediet Arbetet.
Det er uvist, hvor længe denne konflikt vil fortsætte, og hvilke konsekvenser den vil have for Teslas aktiviteter i Sverige. Men konflikten betyder bl.a., at bilmærket ikke kan udvide sit netværk af Superchargere i landet.
Konflikten har bl.a. ført til, at Tesla har givet fagforeninger i Sverige skylden for en ophobning af elbiler ved en enkelt ladestation tidligere på måneden. Læs mere om det her.