Trods spredt tilslutning blandt Teslas egne ansatte har en svensk strejke alligevel spredt sig til Danmark. Og nu kommer bilerne ikke videre til Sverige.
Svenske havnearbejdere nægter at losse fragtskibe med nye Tesla’er, postarbejdere vil ikke levere nye nummerplader til Tesla’er, og elektrikere vil ikke servicere Teslas ladenetværk i Sverige.
Sådan ser det ud i Sverige. Og onsdag spredte konflikten sig til Danmark. For to uger siden varslede fagforbundet 3F Transport en sympatistrejke med de svenske Tesla-mekanikere, der vil have overenskomstvilkår i Sverige.
Det betyder, at 3F Transport-medlemmer blandt chauffører og havnearbejdere fra i dag vil nægte at håndtere Tesla’er, der skal fra Danmark og videre til Sverige.
Til TV2 sagde Jan Villadsen, der er gruppeformand i 3F Transport, at han stoler på, at fagforeningen får de ‘rigtige’ oplysninger fra de selskaber, som i første omgang fragter Tesla’erne til Danmark.
LÆS OGSÅ: EU gadegodkender sportsvogn fra Danmark
Endvidere siger gruppeformanden, at fagforeningen forsøger at forhindre, at blokaden af bilerne med svensk destination går ud over danske Tesla-ejere.
Ifølge Fagbladet 3F er det da heller ikke alle svenske Tesla-mekanikere, der har strejket siden oktober.
Nogle trodser ifølge fagforbundets medie strejken og udfører stadig arbejde for Tesla. Det samme billede bekræftes i svenske medier.
– Hvis jeg syntes mit job var så slemt, som de beskriver, så havde jeg fundet mig et andet job, siger en anonym Tesla-tekniker til Sveriges Radio.
Strejken mod Tesla har stået på siden oktober. Og den har allerede udløst flere juridiske slagsmål. Senest har Tesla fået at vide, at mærket alligevel ikke må hente nye nummerplader direkte hos den svenske producent. Læs mere om det her.