Kina kan stadig ikke tvinge europรฆerne over i elbiler. Og nu viser de seneste eksportal af elbilerne salget pรฅ vores bredegrader styrtdykker.
Kinesisk elbil-eksport oplevede et mรฆrkbart fald i februar. Tal viser et dyk pรฅ 18 procent for eksporten af kinesiske elbiler. Faldet ses i sammenligning med samme mรฅned รฅret fรธr. Europa er sรฆrligt ramt, og et vigende Tesla-salg kan spille ind.
Flere faktorer kan ligge bag nedgangen. Told pรฅ kinesiske varer i Europa nรฆvnes som en mulig รฅrsag. Bortfald af statslige incitamenter kan ogsรฅ have en effekt.
Samtidig stiger efterspรธrgslen pรฅ plug-in hybridbiler (PHEV). Det kan flytte fokus fra rene elbiler.
Det skriver Bloomberg.
Endelig peges der pรฅ Tesla. Nogle kunder venter mรฅske pรฅ en opdateret Model Y. Andre รธnsker mรฅske ikke at blive forbundet med topchef Elon Musk.
Faldet er sรฆrligt tydeligt i Europa. Eksporten til europรฆiske lande faldt med hele 30 procent i februar. Det er en markant forvรฆrring fra januar, hvor faldet kun var 14 procent.
Europa ramt hรฅrdt af faldet
Spanien oplevede et fald pรฅ 49 procent i importen af kinesiske elbiler. Det svarer til 2.664 biler i februar.
Belgien er en stor aftager af kinesiske elbiler. Landet modtog 10.105 biler i februar, men tallet dรฆkker over et fald i efterspรธrgslen. Det prรฆcise fald i procent for Belgien fremgรฅr ikke af de tilgรฆngelige data.
Det er vรฆrd at bemรฆrke, at nogle af de eksporterede biler bรฆrer vestlige mรฆrkenavne. De er blot produceret i Kina.
Sydkorea sรฅ ogsรฅ et voldsomt fald. Eksporten dertil dykkede med 51 procent til 3.151 enheder. Det viser en betydelig nedgang i interessen.
Eksporten til De Forenede Arabiske Emirater faldt ogsรฅ. Her var nedgangen pรฅ 20 procent, svarende til 3.231 biler.
Asien holder stand โ endnu
Ikke alle markeder viste dog den samme negative tendens. Storbritannien oplevede kun et lille fald pรฅ 2,9 procent. Det svarer til 8.362 importerede kinesiske elbiler.
Filippinerne lรฅ nรฆsten stabilt med et fald pรฅ kun 0,9 procent. De modtog 8.225 biler fra Kina i februar.
Nogle lande oplevede endda stor fremgang. Indonesien รธgede importen med 79 procent, og Tyrkiet med hele 131 procent.
Mexico skilte sig ud med en stigning pรฅ 623 procent. Det svarer dog kun til 7.847 biler, hvilket stadig er fรฆrre end Belgien, Storbritannien og Filippinerne.
Asien er fortsat den stรธrste destination for Kinas elbil-eksport. Halvdelen af alle eksporterede elbiler sendes til asiatiske lande.
Her var faldet mere beskedent pรฅ kun 2,7 procent. Det viser en mere stabil efterspรธrgsel i regionen.
Thailand, et vigtigt asiatisk marked, oplevede dog et fald pรฅ 17 procent. Det svarer til 6.252 biler og ligger tรฆt pรฅ det globale gennemsnit.
Ser man pรฅ tallene fordelt pรฅ regioner, faldt eksporten overalt. Den eneste undtagelse var Afrika.
Afrika stรฅr dog kun for en meget lille del af den samlede eksport. Kun รฉn ud af 73 eksporterede kinesiske elbiler ender i Afrika.
Tallene dรฆkker februar mรฅned 2025. De er sammenlignet med februar 2024. Analysen af Kinas tolddata er foretaget af analyseinstituttet Bloomberg.
I alt blev der eksporteret 92.625 elbiler fra Kina i februar mรฅned. Den generelle opbremsning kan give vestlige bilproducenter et pusterum i konkurrencen.
Udviklingen pรฅ elbilmarkedet er konstant. Du kan lรฆse meget mere om nye elbiler, tests og nyheder fra bilverdenen her pรฅ Boosted.dk. Vi holder dig opdateret pรฅ alt fra Tesla til de nyeste kinesiske mรฆrker og tendenserne pรฅ markedet.
Tak fordi du lรฆste med. Har du set en fejl i artiklen? Sรฅ fortรฆl os det: bj@boosted.dk