Det er en offentlig kendt hemmelighed, at Audi ligger i forhandlinger med Formel 1-organisationen om at komme med i motorsportens fornemmeste selskab. Nu vil tyske sige lidt om det.
Audi har reageret på rygterne, om at mærket ser ud til at slutte sig til Formel 1-feltet i 2026, og skal man tro mærkets chef for ‘teknisk udvikling’ – Oliver Hoffmann – så lyder det hele meget lovende.
– Motorsport er en del af Audis DNA. Vi kigger selvfølgelig på forskellige løbserier for at se, hvad der hænger sammen med vores Vorsprung 2030-strategi, siger Hoffmann.
– Formel 1 har taget nogle gode beslutninger, når det kommer til reglerne, især med hensyn til bæredygtigheden i den nye 2026-tilgang, lyder det uddybende.
Alligevel understreger den tekniske chef, at Audi ikke er noget tidspres for at tage beslutning om Formel 1.
VAG-gruppens vej ind i Formel 1?
Det har længe været mere end antydet, at både Audi og Porsche er inde over diskussionerne om det motorreglement, som motorsportens kongeklasse skal køre efter i 2026. Ændringer der højst sandsynlig vil betyde, at de hybriddrevne V6-motorer får endnu mere elektrisk assistance, end det er tilfældet i dag. Benzinen til bilerne skal desuden være syntetisk fremstillet – altså ikke baseret på olie.
Det er i hvert fald det, Formel 1 lægger op til. Og det vil Audi gerne tilslutte sig. Måske.
– De (F1, red.) er på linje med vores strategi, sagde Hoffmann efter Audis årlige mediekonference.
Hoffmann gav udtryk for, at han er stor fan af Formel 1-ræset. Hvis altså det foregår på den rigtige måde.
– Generelt tog de store skridt med hensyn til bæredygtig motorsport, hvilket er meget vigtigt for mig personligt som fan af Formel 1.
Hvad blev der af McLaren-Audi?
Og meget mere ville Oliver Hoffmann faktisk ikke sige. Andet end at “fremtiden må vise, hvad der sker med Audis motorsport-aktiviteter.
Den internationale motorsportsorganisation, FIA, har allerede sagt, at Formel 1 er en Co2-neutral sport i 2030. Men om det er nok for Audi, er svært at sige på nuværende tidspunkt. Det er heller ikke klart, hvordan Audi vil gå ind i Formel 1.. Hvis de vil. Sidste år var historien ellers, at Audi havde købt hele McLaren. Altså både racingteamet og gadebils-afdelingen i Woking, England.
Det er der stadig mystik om. For kun McLaren har villet afvise historien.
Omvendt kunne vi her på Boosted i går fortælle, hvordan Audi ‘absolut ingen fremtid’ ser i forbrændingsmotoren. I hvert fald når det kommer til persontransport.