Det er emnet som ikke vil lægge sig. Nu diskuterer tyskerne igen, om der skal indføres hastighedsgrænser på hele Autobahn. Denne gang kun midlertidigt.
Europas fartmekka er truet. I hvert fald diskuterer tyskerne nu igen, om der ikke er én idé i at sige farvel til den frie hastighed som findes på dele af motorvejsnettet. Sidst, tyskerne talte om, var det for miljøets skyld.
Nu taler nogle tyskere for at droppe den frie hastighed på Autobahn. Men af andre grunde. Denne gang er det under påskud af at komme en eventuel energikrise i forkøbet, at bilisterne skal sætte hastigheden ned. Det skriver Bil Magasinet.
Svært at ændre tyskernes ‘ret’ til fri hastighed
Det tyske klimaministerium har regnet lidt på det. Og sætter tyskerne farten ned til 100 km/t, vil der være 550 millioner liter brændstof at spare. Altså om året.
Historisk set har det dog været utroligt svært overhovedet at tage emnet om hastighedsbegrænsninger på Autobahn op. Endsige at gøre noget ved. Mediet Der Spiegel skriver dog, at 55 procent af tyskerne går ind for en midlertidig hastighedsgrænse. 39 procent er direkte imod enhver form for hastighedsgrænse.
Men derfra og så til at der sker noget med hastigheden, kan der være meget langt. Den tyske regering består nemlig af en række partier. Blandt andet de liberale FDP. Og her er man lodret imod at røre ved tyskerne ret til fri hastighed. Faktisk var det noget af det, partiet gik til valg på.