I årevis har de 20,8 km Nordschleife været et meget farligt sted at begive sig ind, men nu opgraderer Nürburgring sikkerheden med et digitalt overvågnings- og advarsels system
Det er måske verdens mest berømte og berygtede asfaltstrækning. På de i alt 20,8 kilometers racebane, der også er offentlig vej under normale omstændigheder, kan du køre lige så stærkt, du vil eller tør. Eller lige så hurtigt din bil overhovedet kan.
Men det er naturligvis ikke en ufarlig fornøjelse eller for sjov, at netop Nordschleife er kendt som verdens farligste bane, der hvert eneste år har tabte liv på samvittigheden og det vil selskabet bag banen nu for alvor gøre noget ved.
Læs også: Så dyrt er det at køre galt på Nürburgring
For første gang nogensinde får Nordschleife et digitalt system, som via kamera og sensorer kan alarmere kontroltårnet, hvis noget går galt. På den måde vil det være muligt at gøre brug af de nye digitale varslingstavler, som kan advare bagfrakommende biler i høj fart, som ofte er årsagen til de kæmpemæssige uheld på banen.
Til en start er det Döttinger Höhe strækningen på 2,7 kilometer, der får det ultra moderne udstyr, men på sigt er det planen, at hele strækningen på 20,8 kilometer skal have det. Ligeledes testes der udstyr til at kunne varsle bilerne direkte i dashboards og infosystemer, som vil minimere uheldsraten markant. Arbejdet er i gang og er estimeret til kun at vare fire uger – derved melder Nürburgring klar til deres sæsonåbning den første weekend i marts.