Det hele handler ifølge Ankenævn for Biler om reparationsarbejdets art.
Har en bil bare fået skiftet plast-skruedele i forbindelse med en reparation efter en forsikringsskade? Ja, så har en bilforhandler ikke pligt til at oplyse om skaden. Det har Ankenævnet for Biler for nylig afgjort.
LÆS OGSÅ: Rasende naboer sagsøger dansk racerløb – “Det larmede”
Sagen bunder i en tvist, hvor en bilist købte en brugt Peugeot 308, uden at bilforhandleren oplyste, at bilen efter en skade var blevet repareret for 42.000 kr.. Hvilket er 20 procent af bilens pris. Først da bilens nye ejer i handskerummet fandt en taksatorrapport om en frontskade, gik sandheden op for vedkommende.
Men at forhandleren ikke sagde noget om skaden. Og at der på slutsedelen står, at bilen ikke har større skader, er altså ikke nok til at lade handlen gå tilbage, mener Ankenævnet for Biler.
En ny praksis
I stedet er ankenævnet kommet frem til en distinktion mellem to typer af arbejde på skadede biler. Skiftets der kun plast-skruedele, er det ikke en større reperation. Heller ikke selvom det i tilfældet med Peugeoten endte med at koste 42.000 kr. at udbedre skaden.
Det er derimod, siger Ankenævnet for Biler, noget andet, hvis bilen først har været i en karosseribænk for at blive rettet ud. Hos brancheorganet Bilbranchen DI er man tilfreds med afgørelsen.
– Med denne nye afgørelse sættes der dog nye hegnspæle for praksis, når skadesarbejdet blot består i at skruedele af og på, siger direktør Thomas Møller Sørensen til Dansk Industri.
Bilforhandleren, som solgte Peugeoten, mener da også, at reparationen kun har gjort bilen bedre. I det de skiftede dele kun forlænger bilens levetid.