Annonce:

Ny afgørelse rammer Peugeot-importør: “Det var IKKE i orden”

En principiel afgørelse fra Ankenævnet for Biler lægger vægt på, at det ikke var i orden, at den danske Peugeot-importør tog en udvidet motorgaranti fra ejerne’.

Det var et af Peugeots største salgsargumenter i Danmark. Men pludselig rev importøren, alt hvad der hed ‘udvidet motorgaranti’ på de franske biler midt over. Men det var ikke i orden. Det afgjorde Ankenævnet for Biler i slutningen af januar.

Den udvidede motorgaranti trådte i kraft ved udløbet af den almindelige 2-årige fabriksgaranti for køretøjer indregistreret efter 31. december 2012.

LÆS OGSÅ: Politiet lå på lur: Vanvittigt hurtig 26-årig mister bilen i 50-zone

Artiklen fortsætter efter annoncen:

Motorgarantien gav udvidet garanti på motor, gearkasse og tandrem, indtil bilen fyldte 10 år eller havde kørt 200.000 km fra bilens første indregistreringsdato. Det eneste krav, at bilen skulle være servicet på et af Peugeots mærkeværksteder. 

Det skulle de have gjort
Men i 2019 skrev importøren K.W Bruun, at motorgarantien ville ophøre ved næste serviceeftersyn. Men det er importøren altså kommet på glatis for.

Konkret fordi en Peugeot 208-ejer klagede over, at Peugeot i Danmark ikke ville dække en defekt gearkasse. Noget mærket skulle have gjort, hvis der stadig havde været ‘udvidet motorgaranti’ fra K.W Bruun, lyder vurderingen fra Ankenævn for Biler.

Ankenævnet kom også frem til, at det var i strid med ‘var i strid med god og hæderlig forretningsskik’ at afskaffe den ‘udvidede motorgaranti’ for den i sin tid var en del af handlen på den nye bil.

Artiklen fortsætter efter annoncen:

Andre ejere kan komme efter Peugeot 
Af samme grund er 208-ejeren også blevet tilkendt en erstatning, der svarer til beløbet, som bilist selv måtte punge ud med for at få skiftet gearkasse.

Hos branche-organet Autobranchen Danmark er jurist Ida N. Daarbak Reislev tilfreds med ankenævnets afgørelse.

– Det kan potentielt få konsekvenser for K.W. Bruun, hvis andre forbrugere vælger at benytte denne afgørelse og klage over mangler, der burde have været omfattet af motorgarantien. Ankenævnets afgørelse blev derfor, at det ikke var i orden at tage garantien fra en forbruger, der indirekte har betalt for den, da de købte bilen, lyder det i en udtalelse.


 

Tak fordi du læste med. Har du set en fejl i artiklen? Så fortæl os det: bj@boosted.dk

Læs flere artikler efter annoncerne:

Bjørn S. Nielsen
Bjørn S. Nielsen
Bjørn S. Nielsen er uddannet journalist og webredaktør på Boosted.dk. Han har skrevet professionelt om biler i over 11 år. Har du en god historie eller et forslag til en artikel? Skriv til bj@boosted.dk
Annonce:

Nyeste artikler

Annonce:

Motorsport

Annonce:

Læs også

Populære

Få vurderet din bil - gratis!

Auto Show Annonce

Nyheder til dig

Annonce:

Få gratis nyhedsbrev fra Boosted:

Noget er galt. Tjek venligst det udfyldte.
Tak for din tilmelding!

Flere populære artikler

Læs også