Audi dropper både navn og logo for at kapre kunder i Kina. Den nye elbil hedder bare AUDI og kører helt uden om Danmark.
Audi har fortalt, hvornår man vil lancere et helt nyt elbilmærke med næsten samme navn. Bilen kører dog helt uden om Danmark.
Lanceringen af de første AUDI – ja, det er navnet – sker i Shanghai den 25. april. Den første model, der bærer navnet “E”, vil blive frigivet uden de traditionelle fire ringe, der ellers kendetegner moderselskabets biler.
Ændringen kommer som et forsøg på at imødekomme det kinesiske marked, hvor salget ellers ser ud til at styrtdykke.
Elbilen er udviklet specifikt til det kinesiske marked i samarbejde med den kinesiske koncern SAIC, som bl.a. ejer det tidligere britiske mærke, MG.
“E”-modellen er udstyret med et 100 kWh-batteri, som ifølge kinesiske teststandarder giver en rækkevidde på op til 700 kilometer.
Den nye bil kører uden om Danmark – AUDI er kun kinesisk
Bilen får to elmotorer, der leverer 745 hestekræfter og en acceleration fra 0 til 100 km/t på 3,6 sekunder. Desuden kan den lades op til at køre 300 kilometer på blot 10 minutter.
Lanceringen af det nye mærke sker i en tid, hvor efterspørgslen på elbiler i Kina er stigende. Audis beslutning om at udvikle en bil specifikt til det kinesiske marked er en del af en større strategi, der skal styrke tyskernes tilstedeværelse på verdens største bilmarked.
Det var i øvrigt et fald i netop det kinesiske salg, der fik Audis forrige administrerende direktør fyret. Læs mere om det her.
E-modellens design adskiller sig fra de traditionelle Audi-modeller og fremstår mere futuristisk. Ved at fjerne de fire ringe forsøger Audi/AUDI at signalere, at bilen kun er tiltænkt det kinesiske marked.
Ændringen af Audis visuelle identitet er ikke kun tydelig i den nye model. Også i Europa er de traditionelle kromringe på Audis modeller forsvundet. Ringene er der stadig, de er dog små, næsten utydelige sorte tegn nu.
Læs flere artikler efter annoncerne: