Tyskerne har løftet sløret for den nye RS3-generation. Både sedan og Sportback-formen er klar fra start.
Den har vi ventet længe på. Altså RS3’eren. Det er efterhånden længe siden, vi skrev om den nyeste aftapning af lillesøster S3. Men først nu er Audi altså klar med deres ultimative bud på en bil i den hårdpumpede hatchback-segment.
Den nye RS3’er er blevet markant mere aggressiv at se på. Mens RS Torque Splitter, semi-slicks og specifikke RS-køreindstillinger gør sit for, at bilen både er sjov på gaden og på lukket bane.
Bilens signatur, den 2.5-liters femcylindrede turbo-benziner, har Audi heldigvis ikke glemt. Den yder 400 hestekræfter og 500 newtonmeter mellem 5.600 og 7.000 omdrejninger. Dog er der kun en gearkassemulighed. Nemlig et syvtrins dobbeltkoblings-gear. Til gengæld fordeles samtlige kræfter mellem alle fire hjul i Audis velkendte Quattro-firehjulstræk.
Hurtigere end rivalen
Og selvom RS3’eren faktisk har færre hestekræfter en rivalen fra Stuttgart, Mercedes-AMG A45 S med 420 hypper, er RS3’eren hurtigere. I hvert fald fra 0 til 100 km/t som Audi hævder er overstået på bare 3,8 sekunder. Mercedes’en skal bruge 0,1 sekunder mere.
Topfarten i Audi’en holder sig inden for den vanlige tyske ‘gentlemen-aftale’. Altså ikke over 250 km/t. Medmindre man betaler for RS Dynamic-pakken. Så hedder det 290 km/t på et stykke Autobahn med fri hastighed.
Til dem, der hellere vil have det sjovt sidelæns, har RS3’eren også et drift-program. Ja, et drift-program. Indstillingen ‘RS Torque Rear’ kan sende samtlige newtonmeter ud til ét af baghjulene. Nu ved du det, så er det op til dig at være ‘ansvarlig’.
RS3 kommer til Danmark i løbet af sensommeren, men den danske importør har endnu ingen priser på plads.
Den hidsigt grønne farve hedder i øvrigt Kyalami Green.