Den nye batteritype er ikke bare bedre for miljøet end de fleste andre batterier, det lader også meget hurtigere, siger producenten.
Som det er nu, tager det stadig evigheder at lade en elbil. Men der findes firmaer, som kæmper for at få ladetiden bragt ned. Ikke bare lidt men markant.
Lucid Air er en bil, der allerede har en pænt hurtig ladetide, og resten af branchen tilstræber at gøre den amerikanske bilproducent kunsten efter. Og måske er det ved at lykkes.
I hvert fald er Mahle Powertrain og Allotrope Energy gået sammen om noget af et vildt mål. De vil udvikle et batteri, som kan lades lige så hurtigt, som en fossilbil kan tankes.
Firmaerne mener på nuværende tidspunkt, at det er muligt at lade en elektrisk scooter helt op på omkring 90 sekunder. Og at batterpakken med deres ladeteknologi kan holde til det. Men det skal der flere forsøg og undersøgelser til for at slå helt fast.
Det skal være muligt at lade batteriet op i 100.00 cykluser, uden at det taber ydeevne.
Lykkedes det at lade knallerten på de 90 sekunder, og forbliver batteriet stabilt i sin ydeevne over tid, vil næste skridt være at rykke teknologien videre til større batterier.
Det fortæller Mahle Powetrains udviklingsdirektør Mike Bassett.