Langt om længe har kinesiske Polestar mere end én model at byde på. Den nuværende “2” får selskab af en model kaldet “4”
Hvis vi skal tage det vigtigste først – og det skal vi – så bliver Polestar 4 kinesernes hurtigste bil nogensinde. Disciplinen fra 0 til 100 km/t er overstået på 3,8 sekunder.
Til sammenligning må mest potente Polestar 2 – som er mærkets eneste model pt. – nøjes med 4,5 sekunder. Kunderne kan dog betale sig fra at få kappet 0,3 sekunder af den tid med noget software.
Polestar 4 Long Range er – ligesom Polestar 2 – en elbil. Der er 544 hestekræfter og 688 Nm i den nye kineser med dobbelte elmotorer. Til gengæld er der ingen bagrude. Ja, du læste rigtigt. Synet bagud må du tænke dig til. Eller i hvert fald bruge sidespejlene og et indbygget, bagudvendt kamera.
Opladning går det stadig håbløst langsomt med. Altså hvis man er vant til at tanke diesel og benzin. Selv med en lynlader skal du vente i over en halv time, på at batteriet går fra 5 til 80 procents strøm.
LÆS OGSÅ: Samme biltræf kontrolleret 2 gange – “Der var for brede dæk og én manglende lydpotte”
Til gengæld er bilen fyldt med grej. Blandt andet får føreren udsyn til en 10,4″ digital instrumentering. Mens en endnu større 15,4″ skærm tager sig af den øvrige infotainment. Højtalere bør der også være nok af. De 12 styk fra Harman Kardon leverer samlet 1.400 watt.
Derudover hjælper tolv kameraer, en radar og tolv ultralydssensorer bilen gennem trafikken. Men det bliver en dyr fornøjelse. For selvom der er endnu ikke er danske priser på den nye kineser, skriver Polestar, at prisen er lige omkring 60.000 euro. Det er lige under 450.000 kr.