Synes du, at det er dyrt at være bilejer? Så husk, at den nye CO2-ejerafgift nu er trådt i kraft.
Regeringen, SF, EL og De Radikale blev sidste år enige om fremtidens bilafgifter. Og det betød endnu en afgift smidt i nakken af de danske bilejere. Navnet er CO2-ejerafgiften, som trådte i kraft 1. juli.
– CO2-afgiften beregnes ud fra, hvor mange gram CO2 køretøjet udleder pr. kilometer. Jo mindre CO2, der udledes pr. kilometer, jo lavere bliver afgiften, forklarer Motorstyrelsen på sin hjemmeside.
På siden kan du se, at de nye afgifter betyder, at den løbende afgift – og det er uanset om vi taler vægtafgift, grøn ejerafgift eller CO2-ejerafgift – frem til 2026 kommer til at stige 36,9 procent. I alt vil det indbringe 14 milliarder kroner mere i statskassen frem til 2030, har skatteministeren forklaret til Folketinget.
Herunder kan du se forklaringen af de forskellige afgifter:
-
Vægtafgift
Vægtafgift gælder for personbiler, der er registreret første gang i Danmark før 1. juli 1997, og for varebiler registreret første gang i Danmark før 18. marts 2009.
Vægtafgift bliver beregnet ud fra køretøjets vægt. Jo tungere køretøjet er, jo højere bliver vægtafgiften. -
Grøn ejerafgift
Grøn ejerafgift gælder for personbiler (busser undtaget), der er registreret første gang i Danmark mellem 1. juli 1997 og 30 juni 2021, og for varebiler, der er registreret første gang i Danmark i perioden mellem 18. marts 2009 og 30. juni 2021.
Grøn ejerafgift beregnes ud fra, hvor langt køretøjet kører pr. liter brændstof. Jo længere det kører, jo lavere bliver den grønne ejerafgift. -
CO2-ejerafgift
CO2-ejerafgift gælder for person- og varebiler (busser undtaget), der er registreret for første gang den 1. juli 2021 eller senere, uanset om første registrering er sket i Danmark eller udlandet.
CO2-afgiften beregnes ud fra, hvor mange gram CO2 køretøjet udleder pr. kilometer. Jo mindre CO2, der udledes pr. kilometer, jo lavere bliver afgiften.