En ny BMW M1 var 95 procent komplet og næsten klar til samlebåndet, da planerne blev droppet. Det afslører Steve Saxty der har specialiseret sig i mærkets historie.
Det er ingen hemmelighed, at BMW’s kælder er fyldt med prototyper, der aldrig blev til noget. Og et sted under jorden – formentlig i München – står en helt ny BMW M1.
Den er 95 procent færdig. Men den blev og bliver nok aldrig til noget. En efterfølger til tyskernes første og hidtil eneste superbil blev droppet i sidste øjeblik.
Det afslører forfatteren Steve Saxty, der har specialiseret sig i BMW’s historie. Bilen er baseret på konceptet BMW Vision M Next med fabrikskoden i16.
– BMW havde gjort alt klar. Også meget mere end det under skallen på konceptbilen. Den bil var 95 procent færdig, lyder det fra forfatteren.
Tyskernes plan var en bil med four cylindre og en plug-in-hybrid med en batteripakke. i16 har angiveligt omkring 600 hestekræfter og kan nå fra 0 til 100 km/t på mindre end 3 sekunder. BMW sørgede dog for at begrænse tophastigheden til 300 km/t.
Arbejdet fortsatte under corona-pandemien, og bilen skulle have været vist frem for offentligheden engang i løbet af sommeren 2022. Men i sidste ende skiftede BMW-ledelsen gear og gav grønt lys til et andet projekt efter en hemmelig aftale med Citroën. Læs mere om det her.
De ansatte har dog ikke glemt historien om den originale BMW M1 eller en potentiel efterfølger. Faktisk arbejder nogen hos mærket på en ny M1 hver eneste dag.
– Hver eneste dag er der nogen hos BMW, der designer en ny M1, siger Saxty.