Det nye monster af en Chevrolet Corvette ZR1 er med 1.079 hestekræfter fra fabrikken klar til kamp mod Ferrari SF90.
Den har en topfart på mindst 346 km/t, og så kører den nye Chevrolet Corvette ZR1 rundt med 1.079 hestekræfter fra fabrikken.
Corvettens chefingeniør sammenligner trækkraften med et godstog, blandt andet fordi han og de øvrige ansatte på projektet har ofret nye stempler og plejlstænger på omsætningen.
Samtlige kræfter kommer fra en 5,5-liters V8-motor med dobbelte turboer. Til sammenligning nøjes Ferrari SF90 med en 4-liters V8’er med turbo og hybridpakke.
Sidstnævnte klarer amerikanerne sig helt uden. Men det ændrer nu alligevel ikke ved, at den nye ZR1 er den mest kraftfulde motor, der nogensinde er serieproduceret i USA.
LÆS OGSÅ: Særlig kørekort-regel forsvandt i Danmark 1. juli
Hvor hurtigt LT7-motoren, der er en videreudvikling af LT6, helt præcist er, er der ingen der ved endnu. Men i modsætning til mange af de europæiske konkurrenter har Chevrolet fjernet alt, hvad der hedder elektronisk hastighedsbegrænsning i den nye Corvette.
Og så er den let, den nye amerikaner. I hvert fald relativt. Chevy bruger bl.a. kulfiber til at holde vægten ‘nede’ på 1.665 kilo. Nok til at bilen kører en quarter mile på bare 9,7 sekunder.
Designmæssigt er der ikke meget, der ved første øjekast får den nye ZR1 til at stikke ud fra det øvrige Corvette-program. Men gi’ den lige et kig mere. Her er både en gigantisk hækvinge i kulfiber og lige så store luftindtag på siden. Det samme gælder markant større hjul.
Prisen har amerikanerne ikke klar endnu. Men det ligger allerede fast, at Chevrolet ikke vil lægge nogen produktionsbegrænsning ned over bilen. Der bliver dermed bygget lige så mange biler som fabrikken overhovedet kan sælge.
Læs flere spændende nyheder fra og om bilernes verden lige her