En ny dom fra Landskatteretten betyder, at Skat skal bestemme over, hvordan bilister kommer på arbejde. I hvert fald når det kommer til kørselsfradrag.
Men en ny dom kan Skat nu afvise alle danske bilisters kørselsfradrag. I hvert fald hvis bilisterne ikke har kørt den rute til og fra arbejde, Skat har bestemt sig for. Det er i udgangspunktet den korteste.
Det skriver Finans.
Mediet skriver, at Landskatterettens afgørelse betyder, at Skat kan nægte at godskrive et kørselsfradrag. Også selvom bilisten måtte have valgt den hurtigste rute.
For det er ikke sikkert, at den hurtigste rute er den korteste. Helt konkret sloges myndigheden med en borger om to mulige ruter mellem bopælen i Aarhus og arbejdet i København. Turen foregik dog slet ikke i en bil.
De to mulige ruter:
Rute 2: Via E45 og E20 over Storebæltsbroen (længere distance) – bilistens foretrukne vej med offentlig transport.
Rute 1: Via Odden-Aarhus/Ebeltoft med færge (kortere distance) – det som Skat tog udgangpunkt i.
Landskatteretten endte med at give Skat ret i den første afgørelse, fordi distancen med færge er langt kortere, og man ikke kan få kørselsfradrag for andet end den korteste tur. Selvom borgeren tog offentlig transport, var det afgørende den normale vej for biler, lyder det i afgørelsen.
Heller ikke selvom turen foregår med offentlig transport. Landskatteretten mener desuden, at borgeres fortrukne rute er unormalt lang i forhold til den korteste rute i bil.
Det er ikke første gang, Skat får ret, når det kommer til noget med biler. Boosted har før fortalt, hvordan myndighederne vil have kløerne i folk i veteranbiler. Også selvom ejerne – altså billisterne – på papiret fik bedre vilkår i 2021. Læs mere om det her.
Læs flere spændende nyheder fra bilernes verden lige her – hver dag!