Et nyt kvote-system for CO2-udledning er på vej gennem EU-systemet. Når det træder i kraft i 2027, bliver diesel og benzin markant dyrere.
Det er ikke kun den danske regering, der med afgifter hæver prisen på brændstof både i år og næste år.
Det samme gør EU. Et nyt CO2-kvotesystem betyder nemlig, at energiselskaberne skal indløse en række kvoter for overhovedet at sælge deres produkter – altså diesel og benzin – her i Europa.
Over for Børsen vurderer Mogens Fosgerau, der er professor ved Københavns Universitet, at brændstof på den måde bliver så dyrt, at færre og færre vil gide købe det.
– Man skal tænke sig rigtig godt om, før man går ud og køber en ny fossilbil, for den kan hurtigt blive dyr at køre i og svær at sælge, siger professoren til avisen.
LÆS OGSÅ: Vejdirektoratet nægter at erkende fejl på Lillebæltsbroen
Det er dog ikke sikkert, at de nye kvoter bliver til virkelighed inden for EU’s grænser. Forud for EU-valget til juni kalder en række partier, at den kommende regning er urimelig at sende til forbrugerne.
– Det her betyder, at mange danskere får svært ved at få tingene til at løbe rundt, hvis de er afhængige af en fossilbil eller bor i et hus, der ikke lige står til at få fjernvarme inden for de kommende par år.
– Vi er grundlæggende imod den regning, siger Dansk Folkepartis spidskandidat ved europaparlamentsvalget, Anders Vistisen, til Altinget.
DF-politikeren står ikke alene med den holdning. Faktisk har han flere kolleger i EU-systemet, der vil rulle hele forbuddet mod nye forbrændingsmotorer i 2035 helt tilbage. Læs mere om det her.
Noget tyder da også på, at bilindustrien vakler i sin tro på elbilen. Eller i hvert fald at biltypen udgør det hele eller det meste af nybils-salget i 2030.
Senest forlyder det, at Mercedes har skrottet udviklingen af flere elbiler. Og fra Ford lyder det, at man alligevel ikke kun vil sælge elbiler i EU fra 2030. Læs mere om det her.
Bliver der ikke justeret i kvoteordeningen – eller afskaffes den ikke – forventes det, at danskerne skal betale 1,09 kr. mere pr. liter benzin, mens diesel ventes at stige med 1,17 kroner literen. Altså i rene afgifter.
Læs flere spændende nyheder fra og om bilernes verden lige her!