Annonce:

Ny EU-regel gør benzin og diesel meget dyrere i Danmark

Et nyt kvote-system for CO2-udledning er på vej gennem EU-systemet. Når det træder i kraft i 2027, bliver diesel og benzin markant dyrere.

Annonce:

Det er ikke kun den danske regering, der med afgifter hæver prisen på brændstof både i år og næste år.

Det samme gør EU. Et nyt CO2-kvotesystem betyder nemlig, at energiselskaberne skal indløse en række kvoter for overhovedet at sælge deres produkter – altså diesel og benzin – her i Europa.

Over for Børsen vurderer Mogens Fosgerau, der er professor ved Københavns Universitet, at brændstof på den måde bliver så dyrt, at færre og færre vil gide købe det.

Artiklen fortsætter efter annoncen:

– Man skal tænke sig rigtig godt om, før man går ud og køber en ny fossilbil, for den kan hurtigt blive dyr at køre i og svær at sælge, siger professoren til avisen.

LÆS OGSÅ: Vejdirektoratet nægter at erkende fejl på Lillebæltsbroen

Det er dog ikke sikkert, at de nye kvoter bliver til virkelighed inden for EU’s grænser. Forud for EU-valget til juni kalder en række partier, at den kommende regning er urimelig at sende til forbrugerne.


– Det her betyder, at mange danskere får svært ved at få tingene til at løbe rundt, hvis de er afhængige af en fossilbil eller bor i et hus, der ikke lige står til at få fjernvarme inden for de kommende par år.

– Vi er grundlæggende imod den regning, siger Dansk Folkepartis spidskandidat ved europaparlamentsvalget, Anders Vistisen, til Altinget.

DF-politikeren står ikke alene med den holdning. Faktisk har han flere kolleger i EU-systemet, der vil rulle hele forbuddet mod nye forbrændingsmotorer i 2035 helt tilbage. Læs mere om det her.

Artiklen fortsætter efter annoncen:

Noget tyder da også på, at bilindustrien vakler i sin tro på elbilen. Eller i hvert fald at biltypen udgør det hele eller det meste af nybils-salget i 2030.

Senest forlyder det, at Mercedes har skrottet udviklingen af flere elbiler. Og fra Ford lyder det, at man alligevel ikke kun vil sælge elbiler i EU fra 2030. Læs mere om det her.

Bliver der ikke justeret i kvoteordeningen – eller afskaffes den ikke – forventes det, at danskerne skal betale 1,09 kr. mere pr. liter benzin, mens diesel ventes at stige med 1,17 kroner literen. Altså i rene afgifter.

Responsiv Iframe

Læs flere spændende nyheder fra og om bilernes verden lige her!

Besøg vores annoncør:

Besøg vores annoncør:

Bjørn S. Nielsen
Bjørn S. Nielsen
Bjørn S. Nielsen er uddannet journalist og webredaktør på Boosted.dk. Han har skrevet professionelt om biler i over 10 år. Har du en god historie eller et forslag til en artikel? Så skriv til bj@boosted.dk
Annonce:

Nyeste artikler

Annonce:

Motorsport

Annonce:

Populære

Annonce:
Annonce:

Flere populære artikler

Annonce:

Læs også