Annonce:

Ny EU-regel kan blive plugin-hybriders død i 2027

Allerede i 2027 år vil det være slut med nye plugin-hybrider i Europa, mener tænketanken International Council on Clean Transportation.

Annonce:

Plugin-hybriderne stormer frem i øjeblikket. Og det kommer i den grad bag på bilmærkerne, at bilisterne vil have dem. Men allerede i 2027 kan det være slut.

Hos den amerikanske tænketank International Council on Clean Transportation mener man med henvisning til en række nye stramninger på EU-plan allerede at have læst skriften på væggen.

Det skriver tyske Heise Auto.

Artiklen fortsætter efter annoncen:

Helt konkret bliver det med det reviderede regelsæt, kaldet Euro 6e-FCM, fra EU’s side umuligt at holde plugin-hybriderne under 50 gram CO2 pr. kilometer. Altså hvis man spørger den amerikanske tænketank.

LÆS OGSÅ: Bilmærke forhandler med Kevin Magnussens Formel 1-hold

Det har nemlig vist sig, at bilisterne generelt er nogle dovne typer, der ‘glemmer’ at lade deres plugin-hybrider op med strøm. Og så udleder bilerne meget mere CO2, end de egentlig er sat til ud fra den gældende WLTP-standard som fastsætter alt fra udledning til brændstoføkonomi.


Tænketanken mener, at bilfabrikkerne skal øge den elektriske rækkevidde i plugin-hybriderne med næsten 3 gange i forhold til nu, før det i 2027 vil give mening at holde biltypen i live.

– Elbilen er allerede mere omkostningseffektiv for køberne. Vi mener, at mere realistiske forbrugstal for plug-in hybriderne vil forstærke den tendens, siger Jan Dornoff fra International Council on Clean Transportation ifølge Heise Auto

Omvendte er det faktisk plugin-hybriderne, Mercedes med en ny strategi satser massivt på. Det tyske mærke har mere end svært ved at sælge elbiler.

Artiklen fortsætter efter annoncen:

Derfor kaster den administerende direktør Ola Källenius nu hele 105 milliarder kroner efter udviklingen af brændstof-effektive modeller der kan køre ‘meget langt’ på strøm alene. Læs mere om det her.

2027 kan dog vise sig ikke kun at være dødsstødet for plugin-hybrider. Samtidig vil EU nemlig indføre et kvote-system for alle andre brændstoffer end strøm til elbiler.

Det betyder, at benzin- og diesel bliver markant dyrere. Dieselprisen hæves dog allerede i Danmark fra nytår. Læs mere om det her.

Responsiv Iframe

Læs flere spændende nyheder fra og om bilernes verden lige her!

Besøg vores annoncør:

Besøg vores annoncør:

Bjørn S. Nielsen
Bjørn S. Nielsen
Bjørn S. Nielsen er uddannet journalist og webredaktør på Boosted.dk. Han har skrevet professionelt om biler i over 10 år. Har du en god historie eller et forslag til en artikel? Så skriv til bj@boosted.dk
Annonce:

Nyeste artikler

Annonce:

Motorsport

Annonce:

Populære

Annonce:
Annonce:

Flere populære artikler

Annonce:

Læs også