Allerede i 2027 år vil det være slut med nye plugin-hybrider i Europa, mener tænketanken International Council on Clean Transportation.
Plugin-hybriderne stormer frem i øjeblikket. Og det kommer i den grad bag på bilmærkerne, at bilisterne vil have dem. Men allerede i 2027 kan det være slut.
Hos den amerikanske tænketank International Council on Clean Transportation mener man med henvisning til en række nye stramninger på EU-plan allerede at have læst skriften på væggen.
Det skriver tyske Heise Auto.
Helt konkret bliver det med det reviderede regelsæt, kaldet Euro 6e-FCM, fra EU’s side umuligt at holde plugin-hybriderne under 50 gram CO2 pr. kilometer. Altså hvis man spørger den amerikanske tænketank.
LÆS OGSÅ: Bilmærke forhandler med Kevin Magnussens Formel 1-hold
Det har nemlig vist sig, at bilisterne generelt er nogle dovne typer, der ‘glemmer’ at lade deres plugin-hybrider op med strøm. Og så udleder bilerne meget mere CO2, end de egentlig er sat til ud fra den gældende WLTP-standard som fastsætter alt fra udledning til brændstoføkonomi.
Tænketanken mener, at bilfabrikkerne skal øge den elektriske rækkevidde i plugin-hybriderne med næsten 3 gange i forhold til nu, før det i 2027 vil give mening at holde biltypen i live.
– Elbilen er allerede mere omkostningseffektiv for køberne. Vi mener, at mere realistiske forbrugstal for plug-in hybriderne vil forstærke den tendens, siger Jan Dornoff fra International Council on Clean Transportation ifølge Heise Auto
Omvendte er det faktisk plugin-hybriderne, Mercedes med en ny strategi satser massivt på. Det tyske mærke har mere end svært ved at sælge elbiler.
Derfor kaster den administerende direktør Ola Källenius nu hele 105 milliarder kroner efter udviklingen af brændstof-effektive modeller der kan køre ‘meget langt’ på strøm alene. Læs mere om det her.
2027 kan dog vise sig ikke kun at være dødsstødet for plugin-hybrider. Samtidig vil EU nemlig indføre et kvote-system for alle andre brændstoffer end strøm til elbiler.
Det betyder, at benzin- og diesel bliver markant dyrere. Dieselprisen hæves dog allerede i Danmark fra nytår. Læs mere om det her.
Læs flere spændende nyheder fra og om bilernes verden lige her!