Der er kun ganske fรฅ mรฅneder tilbage af 2024. Og det kan godt skabe elbilpanik i Danmark. Fra nรฆste รฅr bliver bilmรฆrkerne nemlig straffet pรฅ pengepungen.
EUโs nuvรฆrende standard for det tilladte niveau af udledninger fra biler er fra 2021. Fra og med 1. januar 2025 gรฆlder der helt andre og meget strengere regler.
Noget der godt kan skabe en vis elbilpanik blandt bรฅde danske og andre bilforhandlere i EU. Det er nemlig slet ikke sikkert, at bilmรฆrkerne, de forhandler, pรฅ papiret er klimavenlige nok.
Det viser tal fra Dataforce som Automotive News refererer til.
En rรฆkke bilmรฆrker stรฅr sรฅledes allerede til voldsomme bรธder, fordi den gennemsnitlige CO2-udledning fra deres modelprogrammer er langt over den nye grรฆnse pรฅ 93,6 gram pr. kilometer.
Bilmรฆrkerne er derfor nรธdt til โ igen i hvert fald pรฅ papiret โ at sprรธjte langt flere elbiler ud pรฅ vejene, end det er tilfรฆldet i dag.
LรS OGSร : Nรธdlidende sรธster kan ikke betale vild gรฆld til Volvo
Lige nu er andelen af elbiler i hele EU 12,5 procent af bilparken. I Rumรฆnien er den nede pรฅ ganske fรฅ procent, det samme er tilfรฆldet i Polen. Mens andelen af elbiler i Danmark udgรธr 9,6 procent af bilparken. Altsรฅ samlet set.
Nogle bilmรฆrker, herunder Toyota, som faktisk ogsรฅ stรฅr til gevaldige bรธder pรฅ grund af for hรธj en CO2-udledning i snit, mener dog, at elbilen aldrig sรฆtter sig pรฅ mere end 30 procent af markedet i det hele taget.
Nรฅr det sรฅ er sagt, kan det blive nรธdvendigt, hvis EU holder fast i bรฅde det kommende emissionsniveau og bรธdestรธrrelser for at overskride det. Mรฆrker som Volkswagen og BMW har allerede klaget over udsigten til bรธderne. Og Renault vil helt have beslutningen udskudt.
Nรฅr EU regner bรธdestraffen ud, ser man ikke pรฅ de enkelte mรฆrkers gennemsnitlige CO2-udledning. I stedet bliver der set pรฅ hele koncernernes flรฅder af biler.
Af samme grund er det faktisk kun Tesla og kinesiske Geely, der bl.a. ejer Volvo og Lotus, der pรฅ nuvรฆrende tidspunkt ligger under den nye grรฆnse pรฅ 93,6 gram pr. kรธrt kilometer.
Der er dog smuthuller i det nye system. Bilmรฆrker, der producerer ganske fรฅ biler om รฅret, kan se helt bort fra reglerne. Det gรฆlder mรฆrker som Ferrari, Aston Martin, Lamborghini, McLaren og andre eksotiske brands.
Lรฆs flere spรฆndende nyheder fra og om bilernes verden lige her!
Lรฆs flere artikler efter annoncerne: