Med 333 hestekrรฆfter er den sidste Golf R nogensinde med benzinmotor ogsรฅ den mest potente, folkene pรฅ fabrikken i Wolfsburg nogensinde har bygget.
Volkswagen Golf synger pรฅ absolut sidste vers. I hvert fald som benzinmodel.
Og det selvom fabrikken i Wolfsburg netop har flyttet 500 milliarder kroner fra en pulje til udvikling af elbiler over til udvikling af forbrรฆndingsmotoren. Lรฆs mere om det her.
Det forventes, at den nรฆste โGolf Rโ faktisk bliver sit helt eget bilmรฆrke. I hvert fald har Volkswagen planer om at skille R-modellerne fra i et semi-selvstรฆndigt elbil-mรฆrke.
Sรฅ den seneste Golf R, der er baseret pรฅ Golf Mk. 8.5, er pรฅ mange sidste udkald. Bilen har fรฅet 13 hestekrรฆfter mere, sรฅ den to-liters, firecylindrede benziner nu yder 333 hestekrรฆfter, spurter fra 0 til 100 km/t pรฅ 4,6 sekunder og rammer sin elektronisk begrรฆnsede topfart ved 270 km/t.
LรS OGSร : Thomas vil รฆndre vanvidslov โ โGiv bรธde efter bilens vรฆrdiโ
Volkswagen har faktisk ikke bygget en benzinbil, der er hurtigere end det fรธr. I hvert fald ikke en, der er blevet sat i serieproduktion. Den nye Golf R kommer i รธvrigt ogsรฅ til verden som stationcar. Eller โvariantโ som VW siger.
Herhjemme har Volkswagen-importรธren hverken sagt noget om den nye Golf R eller dens muligheder pรฅ dansk asfalt endnu. Boosted kender af samme grund ikke til priser eller udstyrspakker herhjemme. Men vi fรธlger sagen og opdaterer artiklen, nรฅr der er nyt at fortรฆlle.
Golf R er ikke den eneste tyske bil, der har fรฅet sig en opstramning. Det har BMWโs 5-Serie ogsรฅ. Og ikke bare hvilken som helst 5โer. Nej, for nu er topmodellen M5 enโฆ hybrid. Lรฆs mere om det her.
Lรฆs flere spรฆndende nyheder fra og om bilernes verden lige her!
Tak fordi du lรฆste med. Har du set en fejl i artiklen? Sรฅ fortรฆl os det: bj@boosted.dk