Og det er slet ikke Volkswagens skyld, at den nye R ikke lyder af noget
Det kan vi takke den nye euronorm for. Med Euro6 skal bilerne ikke bare køre længere på literen og udlede færre skadelige stoffer, de skal også være stille.
For stille synes vi. Men hvor lyden mangler, så ser den nye VW Golf R pænt hurtig ud.
Længere nede i artiklen finder du en spionvideo, der viser nogle folk fra fabrikken i Wolfsburg tæske den kommende R-model rundt på Tysklands vel nok mest berømte racerbane, Nürburgring.
LÆS OGSÅ: Du må IKKE løbe tør på Autobahn – og 5 andre, skøre færdselsregler
Ikke at VW dog har gjort meget for så skjule bilen. Snarre tvært imod. Alt, hvad der er værd at vide om bilen, er da også mere eller mindre for længst sluppet ud.
Som sin forgænger, Mk.7, drives den nye Golf R frem af en firecylindrede turbobenziner. Men til forskel fra forgængeren får den nye top-Golf 330 hestekræfter – et plus på 20 hestekræfter i forhold til den gamle.
30 hvis vi skal være helt ærlige. For på grund af strengere miljøkrav var VW faktisk nødt til at drosle Golf R Mk.7 undervejs i dens liv. Det betød samtidig et farvel til det manuelle gear og tre pedaler.
På et tidspunkt var der rygter om en femcylindrede Golf R. Rygter der fik yderligere fart på, da Volkswagen tog en femcylindrede prototype med til netop Nürburgring. Men det blev ikke til noget i sidste ende – læs mere om det her.
På trods af corona-virus og det pauselimbo, som det meste af verden lige nu befinder sig i, forventes det stadig, at Volkswagen løfter sløret helt for den nye R-model senere på sommeren i år.