Alle detaljer omkring den nye KIA Sorento afsløres for første gang i dag. Den fjerde generation af KIAs SUV-flagskib er kraftfuld, progressiv og alsidig – designet og konstrueret til at klare alt, hvad den bliver udsat for.
Den er kernen i KIAs opfriskede globale SUV-modelprogram, som også tæller Seltos, Stonic, Telluride og Sportage, og den sætter nye standarder i klassen for mellemstore SUV’er, når det gælder plads, effektivitet og kvalitet.
Emilio Herrera, som er Chief Operating Officer hos KIA Motors Europe, udtaler følgende: “Sorentos udvikling gennem de seneste 18 år afspejler KIA mærkets udvikling som helhed. Mens bilen i 2002 blev lanceret som en fleksibel bil til alle typer terræn, har fjerde generation af Sorento udviklet sig til noget langt mere attraktivt. Lanceringen er vigtig for KIA – især nu, hvor vores SUV-flagskib også for første gang fås i elektrificerede udgaver.”
Sorentos nye design med skarpere linjer og større proportioner giver den en mere selvsikker og moden udstråling. Indvendigt kan bilens attraktive kabine også byde på førsteklasses materialer, hightech-detaljer, topmoderne infotainmentteknologier og et imponerende nyt design.
Den nye Sorento er den første model baseret på KIAs nye platform til mellemstore SUV’er. I kombination med et større karrosseri, som giver mere plads til last og bagage, gør platformen Sorento til en af markedets mest alsidige og rummelige SUV’er med tre sæderækker.
Desuden betyder Sorentos innovative interiør, at bilen kan tilbyde alt dette og samtidig være udstyret med KIAs nye elektrificerede “Smartstream”-drivlinjer, og det er første gang, at Sorento fås med hybriddrivlinje. Derfor har den nye model bedre brændstofeffektivitet, færre emissioner og bedre præstationer end forgængermodellerne.
Den bliver KIAs mest højteknologiske bil nogensinde takket være de progressive opkoblingsmuligheder, førerassistentsystemerne og infotainmentteknologierne. De to brugervenlige displays byder på avanceret grafik, nye telematikfunktioner og opkobling af smartphones.
Med over 3 millioner solgte Sorento-versioner siden lanceringen i 2002 er bilen en af grundpillerne i KIAs globale modelprogram. Ca. 300.000 af de solgte modeller er solgt i Europa.
Mere selvsikker, moden og attraktiv
Elegant og moderne – den nye Sorento er flagskibet i KIAs genoplivede globale SUV-modelrække, som også omfatter Stonic, Seltos og Sportage samt KIA Telluride, som sælges i USA og visse andre markeder. Den nye model er resultatet af et designsamarbejde i KIAs verdensomspændende designnetværk.
Konceptet med “raffineret dristighed” var en inspiration for KIAs designere, der ønskede at bibeholde det robuste og rå look fra de tidligere generationer af Sorento med tilføjelsen af mere raffinement og elegance – og endda et pift af sportslighed. Karrosseriet har skarpe linjer og detaljer – markant mere skulpturelt udformet end den mere runde forgængermodel. Med mere moderne geometriske detaljer og mere tilbagelænede og længere proportioner er resultatet et mere selvsikkert, et mere modent og et mere attraktivt design end nogensinde før.
Fronten på Sorento skiller sig ud med en nyfortolkning af KIAs kendetegn “tiger nose”-kølergrillen med en bredere udformning, som omkranser de integrerede forlygter i hver side. Forlygterne har et nyt “tiger eye”-LED-dagskørelys, som giver ekstra fokus på designet ved at afspejle det intense udtryk i linjerne omkring en tigers øjne. Denne skarpere og mere vågne fremtoning fuldendes af et bredt firkantet luftindtag nederst, som suppleres af vingeformede luftindtag, der fører luften rundt om bilen. En skarp kofangerliste er desuden forsynet med et bundskjold, som forstærker bilens robuste look. Den nye model er 1.900 mm bred, hvilket er 10 mm bredere end tredje generation af Sorento.
Set fra siden er Sorentos proportioner diskret tilpasset, så bilen ser længere ud. Den nye model er 10 mm længere end forgængeren (nu 4.810 mm), men den har alligevel kortere overhæng både foran og i bag. Den ekstra længde udgøres af akselafstanden (som et resultat af Sorentos nye platform), som er blevet 35 mm længere og nu er 2.815 mm. Det ændrer diskret Sorentos visuelle karakter, så den ser længere og “hurtigere” ud, selv om den er 10 mm højere. Det forlænger også motorhjelmen, så A-stolperne er trukket 30 mm længere tilbage fra forakslen. Motorhjelmens kant omslutter forskærmene og munder ud i en enkelt markant karakterlinje, som løber langs Sorentos sider og ender i baglygterne.
Bilen kan straks genkendes som en Sorento – den beholder den karakteristiske brede D-stolpe, et stort karrosseri og beklædte hjulkasser, som har været karakteristisk for alle tre generationer indtil nu. Men den overtager også visse andre designmæssige features fra nyere KIA modeller inklusive en ny dynamisk form på C-stolperne og skulpturelle overflader med skarpe detaljer.
Med inspiration fra Telluride er Sorento udstyret med nye vertikale baglygter, der går ud over siden på karrosseriet. Skarpere linjer i karrosseriet spejler de lige linjer og det tekniske look fra bilens front, mens horisontale former får bilen til at fremstå bredere og mere imponerende på vejen. Listen på den sportslige nederste kofanger afspejler de dobbelte afgangsrørs look, og et bundskjold fremhæver ligesom på fronten bilens robuste SUV-æstetik. Fjerde generation af modellen følger i kølvandet på nye KIA modeller som Telluride og ProCeed med modelnavnet Sorento centralt placeret på bilens bagklap. En diskret integreret spoiler dækker over bagrudeviskeren, så designet bliver mere rent, og føreren får bedre udsyn bagud.
I Europa vil den nye Sorento kunne fås i 10 forskellige lakfarver og man vil kunne vælge mellem 17″, 18″, 19″ og – for første gang i modelprogrammet – 20″ alufælge.
Attraktiv kabine i premiumklassen med førsteklasses materialekvalitet og progressiv teknologi
Kabinen i fjerde generation af Sorento er et kvalitets- og designmæssigt løft for KIA. Fra den første generation af KIA Sorento i 2002, hvor personerne i bilen havde en praktisk, robust og fleksibel kabine, får ejerne af den nye Sorento en mere iøjnefaldende, attraktiv og komfortabel bil.
En af de kvalitetsmæssigt bedste KIA kabiner nogensinde – den intuitive, teknologi-orienterede kabine i den nye Sorento har førsteklasses materialer og topmoderne infotainment. Samtidig har bilen stadig samme rummelighed og alsidighed, som har kendetegnet Sorento i alle modellens 18 år på markedet.
Den attraktive kabine i premiumklassen introducerer et sofistikeret nyt design med udgangspunkt i to digitale displays i instrumentpanelet. Den 12,3″ digitale instrumentenhed suppleres af et infotainment- og navigationssystem med en 10,25″ touchscreen midt på instrumentpanelet. Disse displays informerer føreren tydeligt i vedkommendes synsfelt og skaber en innovativ widescreen-brugeroplevelse. Bilens mange funktioner kan også styres via nye haptiske knapper på begge sider af skærmen og længere nede på instrumentpanelet til klimabetjeningspanelet. Det centrale punkt på instrumentpanelet er det iøjnefaldende ventilationssystem med en indfatning i kromlook, som videreføres til midterkonsollen derunder.
Kabinen i den nye Sorento integrerer på diskret vis en række andre teknologier inklusive et Mood Light-system, som leverer en blød ambientebelysning nedad fra undersiden af instrumentpanelet og dørbeklædningen, så kabinen virker som en lounge med en følelse af plads. Nederst i midterkonsollen er der desuden en trådløs smartphoneoplader, og et kraftfuldt BOSE®-surroundsoundanlæg fås også, så lydoplevelsen i bilen bliver mere omsluttende.
Materialekvaliteten er forbedret i kabinen, som byder på en blanding af metallakerede dekorelementer, læderindtræk og prægede overflader med satineffekt. Med disse elementer i hele kabinen og på instrumentpanelet fremstår kabinen mere sofistikeret. I Europa kan kunderne vælge Sorento med indtræk i sort stof, læder (gråt eller sort, eller tofarvet sort og gråt) eller quiltet sort Nappa-læder.
Praktiske egenskaber som mål: Den nye platform maksimerer pladsen og fleksibiliteten
Den nye Sorento er baseret på KIAs nye tredje generation “N3”-platform til mellemstore SUV’er og byder på masser af plads til både passagerer og bagage takket være en intelligent indretning. Resultatet er en af de mest alsidige og rummelige biler i klassen.
Den nye platform er opbygget omkring et kompakt motorrum og kortere ophæng foran og i bag, mens den 35 mm længere akselafstand giver mere plads i kabinen mellem akslerne. Det muliggør ikke blot den nye models elegante og tilbagelænede design; den nye platforms struktur og konstruktion betyder, at Sorento for første gang kan udstyres med elektrificerede drivlinjer.
Batteripakken i Sorento Hybrid er placeret under kabinens bund. Derfor har SUV’en rigelig plads til op til syv personer plus en af de største bagagerumskapaciteter i klassen – op til 821 l (i 7-personers modeller) eller 910 l (i 5-personers modeller) afhængigt af bilens specifikationer. Det betyder, at fem personer kan sidde komfortabelt i bilen og medbringe betydelige mængder bagage. Når alle syv sæder er i brug i 7-personers modellerne, er bagagerumskapaciteten også øget med 32 % i forhold til forgængermodellen – til 187 l (VDA, i dieselmodeller og 179 l i hybridmodeller). Ved hjælp af betjeningselementer på siden af bagerummet kan sæderne i anden sæderække også klappes ned udefra med et tryk på en knap.
Med den nye platform får personerne på alle tre sæderækker maksimal plads med mere lofthøjde, benplads og skulderplads end i mange af konkurrenterne. Den nye platform har især givet markant mere benplads til personerne på første og anden sæderække samt mere lofthøjde til personerne på tredje sæderække.
Sorento har altid været populær hos kunder, der ønsker en praktisk bil med 3 sæderækker. Og med den nye model får de bageste passagerer det endnu nemmere. Takket være den nye platforms længere akselafstand kan sæderne i anden sæderække nu forskydes op til 45 mm længere, så indstigningsåbningen til tredje sæderække bliver bredere, og de bageste passagerer får mere plads til fødder og ben. Der er desuden integreret et nyt greb på den indvendige beklædning til C-stolpen, som passagerne på tredje sæderække kan holde fast i, mens de sætter sig ind. Og når passagererne er på plads, er armlænet ved tredje sæderække også gjort 100 mm længere, hvilket giver bedre albuestøtte, og armlænet omfatter nu også en kopholder og en smartphonebakke.
Sorento er for første gang elektrificeret med effektive nye hybriddrivlinjer.
KIAs nyeste SUV vil kunne fås med hybriddrivlinje – for første gang i en Sorento, og køberne vil kunne vælge mellem hybrid- eller plug-in-hybridvarianter.
Sorento Hybrid har en ny elektrificeret “Smartstream”-drivlinje med en 1,6-liters T-GDi-motor (benzinmotor med turbo og direkte indsprøjtning), en 1,49 kWh litium-ion-polymer-batteripakke og en 44,2 kW elmotor. Den intelligente konstruktion af Sorentos nye platform betyder, at batteripakken kan placeres under bilens bund, så kabine- og bagagerumspladsen påvirkes minimalt.
Med en ydelse på 230 hk og et drejningsmoment på 350 Nm kombinerer den elektrificerede drivlinje et lavt niveau af CO2-emissioner og præstationer på højt niveau. Den nye 1,6-liters T-GDi-motor har KIAs nye CVVD-teknologi (Continuously Variable Valve Duration), som regulerer ventilernes åbningstid efter kørselsforholdene, så åbningstiden ikke er fast. Det øger præstationerne ved lave og mellemhøje hastigheder samt brændstofeffektiviteten.
Kraften overføres gennem den 6-trins automatiske gearkasse via en elektrisk enhed på gearkassen, så hele kraften fra forbrændingsmotoren og elmotoren kan overføres parallelt med et minimalt energitab. Det giver øjeblikkelig acceleration ved alle hastigheder med direkte adgang til den tilgængelige batterikraft ved høje hastigheder.
Sorento Hybrid kommer til salg på udvalgte europæiske markeder fra lanceringen og senere i 2020 på de øvrige markeder. Fra slutningen af 2020 vil den nye Sorento også kunne fås med plug-in-hybriddrivlinje.
Sorentos nye 4-cylindrede 2,2-liters “Smartstream”-dieselmotor er også tilgængelig for de europæiske kunder, og den har en ydelse på 202 hk og et drejningsmoment på 440 Nm. En ny aluminiumscylinderblok, 19,5 kg lettere end cylinderblokken i støbejern fra forgængermodellen, gør den nye motor 38,2 kg lettere end motoren i tredje generation af Sorento. Desuden er den kombineret med KIAs nye 8-trins dobbeltkoblingsgearkasse (8DCT). Med et jævnt gearskift som med en konventionel automatisk gearkasse forbedrer 8DCT brændstofeffektiviteten i forhold til en konventionel 8-trins automatisk gearkasse alt efter, hvordan den anvendes.
Brændstofforbrug og emissionsdata for Sorentos nye drivlinjer vil blive offentliggjort senere i 2020, når vi nærmer os salgsstarten i Europa.
Større køreglæde, tilfredshed og bedre egenskaber i alle typer terræn
Den første generation af Sorento (2002-2009) var bygget på et chassis med stigeramme, og anden generation af modellen (2009-2015) – den første Sorento med monocoque-karrosseri – tog et stort skridt fremad, hvad angår bilens køreegenskaber. Nu giver den nye “N3”-platform et tilsvarende fremskridt og maksimerer køreegenskaberne i alle typer terræn.
Bilen leverer nu en mere selvsikker, komfortabel og mere tilfredsstillende oplevelse med stor køreglæde i forhold til forgængermodellen, og det bidrager den stærkt modificerede undervogn til. Ingeniørerne har ønsket at reducere den effekt, som dårlige vejbelægninger har på karrosseriet, og reducere støj og vibrationer gennem undervognen, og samtidig har man arbejdet på at forbedre karrosserikontrollen og styreresponsen i sving. Det er blevet opnået ved hjælp af en række geometriske ændringer og nye komponenter samt forbedringer af undervognens struktur. Den 35 mm længere akselafstand bidrager også til den samlede forbedring af kørekomforten, og det nye karrosseri med en gennemsnitlig forøgelse af styrken på 4 % i hele strukturen resulterer også i færre karrosserivibrationer.
Som noget nyt for fjerde generation af bilen byder den nyeste Sorento også på forbedrede præstationer i alle typer terræn i forhold til forgængermodellerne takket være en ny Terrain-køreindstilling. I kombination med firehjulstræk (ekstraudstyr) betyder Terrain-køreindstillingen, at Sorento præsterer bedre i mudder, sne og sand. De enkelte køreindstillinger kan vælges via en drejekontakt på midterkonsollen, og Terrain-køreindstillingen styrer bilens elektroniske stabilitetskontrol (ESC), som er standardudstyr, og fordelingen af drejningsmoment til alle fire hjul. Den tilpasser også gearkassens skiftetidspunkter for at hjælpe bilen med at finde og opretholde vejgreb i en række forskellige kørselssituationer.
Den mest højteknologiske KIA nogensinde: nye opkoblings- og infotainmentfeatures
Sorento er den mest højteknologiske bil nogensinde fra KIA, og det skyldes en række teknologier, der forbedrer sikkerheden, opkoblingsmulighederne og infotainmentsystemets features. Disse tilgængelige features er udviklet til at gøre kørslen mere sikker og mindre stressende og gøre anvendelsen så nem som muligt.
Afhængigt af bilens specifikationer er kabinen udstyret med KIAs nyeste infotainmentsystem med 10,25″ touchscreen med audio-visuel navigation og en ny 12,3″ digital instrumentenhed i høj opløsning. Tilsammen giver de to digitale displays føreren helt tydelige informationer.
Et 8,0″ audiosystem er standard, mens alle infotainmentsystemer muliggør integrering af smartphones med Apple CarPlay™ og Android Auto™.
Infotainmentsystemet omfatter også Bluetooth-smartphoneopkobling til to telefoner på samme tid, så man kan bruge forskellige telefoner til fx telefonopkald og musik, og personerne på forsæderne kan også tilslutte deres bærbare apparater via to USB-porte. Passagererne på anden sæderække har adgang til to USB-opladningsporte, der er integreret i forsæderyglænene, og en tredje USB-port på bagsiden af midterkonsollen. De to passagerer på tredje sæderække har deres egne opladningsporte, så alle syv personer i bilen kan oplade deres bærbare apparater – så er der ro i bilen på de lange køreture, selv når bilen er fyldt.
Sorento fås også med head-up-display, som projicerer køreinformationer op på forruden i førerens synsfelt. Systemet viser advarsler fra bilens mange førerassistentteknologier, detaljer om bilens hastighed og navigationsanvisninger.
Et kraftfuldt BOSE®-surroundsound-audiosystem med 12 højttalere fås også, og det giver en mere fordybende lyd til alle tre sæderækker. En ny “Sound of Nature”-ambientelydfunktion, som er tilgængelig på nogle markeder, gør det muligt for personerne i bilen at lytte til forskellige afslappende lyde fra naturen. Med kabinens Mood Lighting-system kan brugeren skræddersy kabinen i endnu højere grad ved at lade kabinen oplyse i en af syv forvalgte farver, der er specielt udvalgt til KIAs indvendige design, eller i en af de øvrige i alt 64 forskellige farver.
Avancerede førerassistentsystemer med intelligent parkeringsassistent
Sorento byder på et højere niveau af aktiv og passiv sikkerhed end mange af konkurrenterne takket være det store udbud af førerassistentsystemer. KIAs ADAS (Advanced Driver Assistance Systems) hjælper med at reducere mange af de risici og den stress, som er forbundet med kørsel, og systemerne beskytter personerne i bilen og andre trafikanter på enhver køretur.
Afhængigt af bilens specifikationer omfatter ADAS-systemerne i den nye Sorento KIAs nyeste frontassistent til undgåelse af kollisioner (FCA) med registrering af fodgængere, cyklister og andre køretøjer. Systemet registrerer desuden modkørende trafik, når du drejer i et vejkryds. Sorento fås også med advarsel om biler i den blinde vinkel (BVM), Surround View Monitoring (SVM) og Blind-spot Collision-avoid Assist (BCA), intelligent hastighedsadvarsel (ISLA), intelligent fartpilot med Stop&Go (SCC) og navigationsbaseret SCC (NSCC), Lane Following Assist (LFA), træthedsregistrering (DAW) og Highway Driving Assist (HDA).
KIAs Lane Following Assist (LFA), tilpasser accelerationer, opbremsninger og styring i forhold til de forankørende køretøjer. LFA fungerer ved hastigheder mellem 0-180 km/h og bruger et kamera og radarsensorer til at holde en sikker afstand til det forankørende køretøj, og desuden overvåger systemet vognbanemarkeringerne, så Sorento bliver midt i sin vognbane.
Desuden er den nye Sorento udstyret med en Rear View Monitor (RVM) med Reverse Parking Collision-Avoidance Assist (PCA) og Rear Cross-traffic Collision-avoidance Assist (RCCA). Bilen er også den første KIA, som er tilgængelig i Europa med mærkets nye Remote Smart Parking Assist (RSPA), som gør det muligt for førerne at køre bilen forlæns eller baglæns ud fra en parkeringsbås via fjernbetjeningen. Denne funktion gør det nemmere at stige ind og ud af bilen, når pladsen til parkering er trang, eller hvis en anden bilist parkerer så tæt på bilen, at det ikke er muligt at åbne dørene. RSPA bremser automatisk Sorento, hvis systemet registrerer an anden bil, en cyklist eller en fodgænger bag bilen. Sorentos Safe Exit Assist-funktion forhindrer også åbning af bagdørene, hvis bilen registrerer en fare, som nærmer sig bagfra – fx en cyklist eller et andet køretøj.
Sorento har op til syv airbags (frontairbag til fører og forsædepassager, sideairbags foran, gardinairbags med overrulningssensor og central airbag forrest). Den centrale airbag forrest er en nyhed, som giver ekstra beskyttelse til hovedet for personerne på forsæderne, og den har til formål at forhindre, at personerne støder hovederne sammen i tilfælde af en kollision. Alle Sorento-modeller har KIAs Vehicle Stability Management-system (VSM) og elektronisk stabilitetskontrol som standardudstyr for at hjælpe førerne med at bevare kontrollen over bilen under opbremsning og i sving.
Den nye Sorento er også udstyret med KIAs første multikollisionsbremsesystem, som hjælper Sorento med at minimere risikoen for sekundære kollisioner. Systemet aktiverer automatisk bremserne, hvis bilens airbags er blevet udløst efter en kollision, og beskytter dermed personerne i bilen mod sekundære frontal- eller sidekollisioner.
Sorentos karrosseri består af en blanding af stål og aluminium, hvilket maksimerer torsionsstivheden, mens karrosserivægten holdes nede. En større del af karrosseriet består af avanceret højstyrkestål og varmeudstansede stålkomponenter i forhold til forgængermodellen. Andelen af højstyrkestål øger sikkerheden for personerne i bilen, og karrosseriet har en torsionsstivhed, som er 12,5 % højere end den bil, der opfattes som “førende inden for sikkerhed” i Sorentos segment. Alligevel er karrosserikonstruktionen 5,6 % (21,3 kg) lettere end forgængeremodellen. Desuden reducerer det mere stive karrosseri vibrationerne fra vejen under almindelig kørsel.
Produktion og kvalitet
Ligesom forgængeren bliver den nye Sorento bygget til det europæiske marked og mange andre markeder på KIAs fabrik i Hwasung i Korea. Bilen vil også blive produceret til det nordamerikanske marked på KIAs fabrik i West Point, Georgia i USA.
I Europa starter salget efter planen i 3. kvartal af 2020, og bilen vil blive solgt på de fleste af KIAs globale markeder inden udgangen af året. I Europa vil bilen som standard være omfattet af KIAs unikke garanti på 7 år/150.000 km.
Klik på NÆSTE SIDE herunder for at se alle billeder og video!