Xiaomi SU7 har trods sine 663 hestekræfter mindre bremseskiver end en Honda CR-V. Flækkede bremser har allerede ført til flere ulykker.
Den nye elbil fra Xiaomi, SU7, får igen heftig kritik. Denne gang for at have voldsomt underdimensionerede bremser.
De alt for små skiver har ifølge flere medier allerede ført til flere ulykker. Videoer viser, hvordan bilerne ikke kan bremse tilstrækkeligt på racerbaner. De ender derfor direkte i barrieren.
Undersøgelser har afsløret, at SU trods sine 663 hestekræfter er udstyret med mindre bremser end dem på en Honda CR-V. En bil der aldrig har haft mere end 160 hestekræfter.
Til sammenligning har konkurrenten Porsche Taycan Turbo GT, hvis omgangsrekord kineserne hævder at have slået rundt på Nürburgring, væsentligt større bremser.
To videoer dokumenterer voldsomme ulykker, hvor bremsesvigt har ført til uheld med SU7-modeller.
LÆS OGSÅ: LED-forlygter blænder 8 ud af 10 bilister
I den ene video mister en kinesisk influencer, Tang Zhu, kontrollen over sin SU7 på racerbanen Shanghai Tianma kører ind i barrieren. Efter blot fem omgange på banen var bremserne overophedede, og de selve klodserne var slidt.
En anden influencer oplevede et lignende problem, hvor bilen ikke kunne bremse. Også her endte turen i barrieren. I det tilfælde fungerede bilens airbags heller ikke konkrrekt.
Xiaomi erkender problemet og fraråder brug af SU7 på racerbaner.
– Vi minder på det kraftigste om, at Xiaomi SU7 Max er en højtydende luksusbil til gaden. Forsøg venligst ikke at tage bilen med ud på racerbaner, lyder det i en erklæring fra firmaet som Autopian bringer.
SU7 anvender NAO-bremseklodser (“Non-Asbestos Organic”), der er mere støjsvage og miljøvenlige. Men klodserne fungerer dårligere ved høje temperaturer. Det er værd at bemærke, at Xiaomi anvendte andre bremseklodser og skiver på den model af SU7, der satte elbilrekord på Nürburgring.