Annonce:

Ny konkurs koster Volvo voldsomt mange penge

For uge siden gik den svenske batterifabrik Northvolt konkurs. Konkursen rammer især Volvo, som står til at miste en hel fabrik, hårdt.

Det er nu lidt mere end en uge siden, at den svenske batterifabrik Northvolt gik konkurs. Og det står Volvo til at tabe rigtig mange penge på.

Det kinesisk-svenske bilmærke spyttede sidste år penge i byggeriet af en Northvolt-fabrik i byen Torslanda, hvor også Volvo har en fabrik.

Oprindelig – altså før konkursen – var det planen, at Northvolt skulle begynde at levere batterier til Volvo i begyndelsen af 2026. Så langt nåede man aldrig.

Artiklen fortsætter efter annoncen:

Faktisk fik Northvolt ikke leveret så meget som ét eneste batteri til elektriske personbiler. Scania, der bygger lastbiler, fik dog nogle ganske få batterier.

Volvo står dog på mange måder med et endnu større problem en Northvolts største aktionær – nemlig Volkswagen. For hvor tyskerne formentlig taber 13 milliarder kroner på gulvet, mister Volvo en hel fabrik.

Volvo Cars nåede nemlig ikke at overtage ejerskabet af den kommende batterifabrik i Torslanda, inden Northvolt gav op.

Det skriver Sveriges Radio.

Artiklen fortsætter efter annoncen:

Ifølge oplysninger, til som mediet er kommet i besiddelse af, er der forhandlinger i gang mellem Volvo Cars og potentielle partnere, som kunne erstatte Northvolt.

For at fabrikken kan fremstille batterier kræves en ny partner. Volvo Cars har omvendt ikke villet kommetere på oplysningerne. Ligesom der officielt ikke er noget nyt i sagen.

Tiden op til Northvolts konkurs har i det hele taget været en lang skandale efter den anden. Bare få uger før konkursbegæringen kom det frem, at fabrikkens ledelse i Tyskland betale to politikere penge for at få en godkendelse i hus. Læs mere om det her.


Endnu før det skrev flere medier – inklusive Boosted – om, hvordan hele fire ansatte på Northvolts fabrik i Skellefteå er døde.

Der er har dog også været spekuleret i, at det i virkeligheden er og var sabortage fra Kina der lagde batterifabrikken ned.

I september 2024 skrev den svenske forfatter Lars Wilderäng på sin blog Cornucopia, at fabrikken i Skellefteå saboteres indefra af en underleverandør, som den kinesiske stat ejer.

Også Dagens Nyheter har fortalt om Northvolts forbindelse til den statsejede underleverandør Wuxi Lead.

Ifølge Lars Wilderängs oplysninger kunne udstyret fra Wuxi Lead, som Northvolt var afhængig af, kun styres direkte fra Kina.

Tak fordi du læste med.
Læs flere artikler efter annoncerne:


Bjørn S. Nielsen
Bjørn S. Nielsen
Bjørn S. Nielsen er uddannet journalist og webredaktør på Boosted.dk. Han har skrevet professionelt om biler i over 10 år. Har du en god historie eller et forslag til en artikel? Skriv til bj@boosted.dk
Annonce:

Nyeste artikler

Annonce:

Motorsport

Annonce:

Læs også

Populære

Få vurderet din bil - gratis!

Auto Show Annonce

Nyheder til dig

Annonce:

Flere populære artikler

Læs også