Mercedes har løftet hele sløret for den seneste C63 AMG. Modellen har hestekræfter som aldrig før – men den mister fire cylindre.
Mercedes har for længst bygget den sidste C63 AMG med V8. Fra og med i dag står den på fire trykladet cylindre. Til gengæld har bilen i udgaven Mercedes-AMG C63 S E Performance hestekræfter som aldrig før. Nemlig 680 styk. Dertil skal lægges 545 Nm fra motoren alene.
Motoren er sådan set ikke nyt for hverken Mercedes eller AMG i Affalterbach. Tyskerne bruger den nemlig allerede i biler som SL43, A45 AMG og C63’erens lillesøster C43. Men det er første gang, at motoren er så potent som den er i den nye C63.
LÆS OGSÅ: VIDEO: ØV! HØR SELV – den nye C63 AMG siger absolut intet
Og ikke nok med det. Den 2-liters M139-motor (som Mercedes kalder den internt, red.) er verdens kraftigste firecylindrede motor nogensinde. Altså som bruges i en produktionsbil. Og så har vi ikke engang nævnt hybrid-pakken endnu. Og for den sags skyld, at C63’eren også kommer som stationcar.
Her er den nye C63 helt vanvittig
Ja, den nye C63 AMG er en hybrid! Det 6,1 kWh-store batteri leverer 204 hestekræfter udelukkende til baghjulene. Og alene på strøm kan den nye Mercer kører op til 125 km/t på en distance over 13 kilometer.
At det ikke er mere ‘imponerende’ skyldes ifølge AMG, at man har prioriteret performance over kilometer på literen. Så lidt vildskab er der trods alt tilbage i AMG. I hvert fald på papiret.
Apropos papir så sørger batteripakken også for, at den nye C63’er langt overgår den gamle. Sammenlagt er der nemlig hele 1.020 Nm at komme efter med højrefoden. Men det er ikke bare meget mere end den gamle model. Det sætter også konkurrenterne som BMW’s M3 Competition og Audi RS4 grundigt til vægs.
Både den ene og den anden konkurrent har to cylindre mere end den nye Mercer. Men BMW’en må nøjes med 510 hestekræfter. Audi’en er med 450 hestekræfter endnu mere brystsvag. Men 4 cylindre? Helt ærlig, Mercedes!
Klik ‘NÆSTE SIDE’ for at bladre i billederne af bilen