Mercedes-Benz’ elektriske lastbil eActros 600 har vundet prisen som ‘International Truck of the Year 2025’ uden at alle jurymedlemmer har kørt den.
Kan man kåre en bil som den bedste af sin slags uden at have kørt den? Næppe. Alligevel er det præcis, hvad der er sket for Mercedes-Benz’ elektriske lastbil eActros 600.
Lastbilen er netop blevet kåret som ‘International Truck of the Year 2025’ eller årets lastbil. Men skal man tro direktøren Daimler Trucks Karin Rådström, er der noget helt galt.
Karin Rådström siger nemlig, at kåringen er foregået, uden at alle jurymedlemmer nødvendigvis har kørt bilen. Juryen består i øvrigt af journalister fra 24 europæiske land.
– Næsten alle jurymedlemmer har allerede prøvekørt eActros 600 på veje rundt om i Europa – så de havde mulighed for personligt at opleve lastbilens ydeevne, siger Daimler Trucks svenske direktør Karin Rådström i en pressemeddelelse.
Mercedes eAtros 600 har en nyudviklet elektrisk “e-aksel” udviklet til langdistancetransport. Den er designet til 800 volts arkitektur som vi bl.a. kender det fra Porsche Taycan og en gearkasse med fire trin.
LÆS OGSÅ: Yderligere to bilmærker springer Danmark over
Elmotorerne genererer 536 hestekræfter ved almindeligt brug, men kan producerer op til hele 800 hestekræfter. Lastbilens fartpilot og gearkasse tilpasser sig i øvrigt efter vejforhold, afmærkninger og udformning.
Sidste år var det i øvrigt også en elektrisk lastbil der løb med den famøse titel som altså godt kan uddeles, uden juryen nødvendigvis sidder bag rattet.
Prisen har været uddelt lige siden 1977, hvor det var en Seddon Atkinson 200 der fik hæderen. Seddon findes i øvrigt ikke mere. Mærket blev lukket af ejeren, italienske Iveco, i 2009.
Læs flere spændende nyheder fra og om bilernes verden lige her!