Kinesiske GAC Motor lover, at kuldioxidniveauet kan reduceres med 90 procent i den første generation af ammoniak-motoren.
Hvad kører vi på i fremtiden?
Nogle bilmærker, såsom Volkswagen, mener, at strøm i forskellige former er den eneste farbare vej fremad.
Mens andre som Toyota og BMW holder fast i den traditionelle forbrændingsmotor tilsat syntetisk benzin. Men der er en tredje vej. Det mener kinesiske GAC Motor.
Nemlig ammoniak i en forbrændingsmotor. Og fordi ammoniak ikke indeholder kulstofatomer, dannes der ingen kuldioxid, hvis der opnås en fuldstændig forbrænding.
LÆS OGSÅ: Danmarks engang mest populære bilmærke styrtdykker
Og det mener kineserne at kunne opnå. I hvert fald præsenterede GAC Motors konceptet på en messe i den kinesiske by Guangzhou sidste år. Motoren er en to-liters, fire-cylindret sag med 163 hestekræfter, siger kineserne.
Allerede dengang mente GAC-folkene, at den første generation af motoren vil kunne reducere kuldioxidemissionerne med 90 procent.
Det skriver Ammonia Energy Association på sin hjemmeside.
Altså i forhold til en almindelig forbrændingsmotor som forbrænder oliebaseret diesel/benzin. Ulemperne ved at bruge ammoniak som brændstof er dog flere.
Energitætheden er endnu lavere end konventionelt brændstof. Eksempelvis indeholder ammoniak bare en tredjedel af den energi, man kan få ud af diesel.
Og diesel har i forvejen en beskeden virkningsgrad. Og dog. For nogle andre kinesere har netop præsenteret verdens mest effektive dieselmotor, som selv tyske TÜV må anerkende. Læs mere om det her.
Den lave energitæthed i ammoniak kan dog delvist kompenseres for, da brændstoffet fungerer godt under høj kompression, da oktantallet er helt oppe på 120.
På den anden side er ammoniak som brændstof ekstremt giftigt. Det vil kræve en helt ny infrastruktur at håndtere den fare, brændstoffet udgør. I bedste fald er der tale om en meget dyr ombygning af den eksisterende infrastruktur. Ingen af delene lyder ligefrem tillokkende.
Læs flere spændende nyheder fra og om bilernes verden lige her!