For at nå CO2-målene for 2030 skal EU sætte en betydeligt højere fart i installationen af ladepunkter. En ny rapport afslører, at det er nødvendigt med en stigning på 19.000 nye ladepunkter om ugen for at indhente målene.
Nye data fra den europæiske bilindustri afslører, at mellem 2017 og 2023 voksede antallet af elbiler i EU tre gange hurtigere end antallet af nye ladepunkter. Dette har ført til en stigning i antallet af elbiler pr. ladepunkt, hvilket gør opladning mindre tilgængelig for bilister.
Allan Skytte Christensen, Chefkonsulent i De Danske Bilimportører, udtrykker bekymring over denne udvikling og siger, at det kræver en betydelig forbedring af ladeinfrastrukturen, ikke kun i enkelte lande, men på tværs af hele EU. Han påpeger, at hastigheden af opsætning af ladestandere skal øges betragteligt.
Den seneste rapport viser, at der blev oprettet 150.000 ladepunkter i 2023 i hele EU. For at opnå CO2-målene frem mod 2030, skal dette tal stige til 1,2 millioner om året, hvilket svarer til 22.000 om ugen. Denne vækst er afgørende for at nå de klimamål, der er sat, og kræver en prioriteret indsats, da det nuværende antal ligger 19.000 under det nødvendige ugentlige niveau.
LÆS OGSÅ: Kinesisk dieselmotor har sat vild rekord!
Allan Skytte Christensen påpeger, at hurtig politisk handling er nødvendig for at nå klimamålene. AFIR-forordningen opstiller retningslinjer for medlemslandene, men dette er utilstrækkeligt.
Han mener, at alle kommuner bør forpligte sig til ambitiøse mål for udbredelse af ladeinfrastruktur, og at der bør etableres rettigheder til opladning for beboere i etageejendomme uden privat ladestation.
Ved at skabe flere ladepunkter vil overgangen til elektrisk transport ikke blive hæmmet af mangel på opladningsmuligheder.