Det er dog ikke på grund af et smuthul, at bilerne styrtdykker i værdi. Færre vil ganske enkelt eje dem.
De nye miljøzoneregler, som trådte i kraft første oktober, er dårligt nyt. I hvert fald for ejere af ældre dieselbiler uden partikelfilter.
Disse biler er nu forment adgang til de miljøzonerne i de fem byer: København, Frederiksberg, Aarhus, Odense og Aalborg.
Konsekvensen af at overtræde forbuddet falder næsten med det samme. Efter 48 timer ligger der en bøde i e-Boks. Det koster 1.500 kr. at overtræde miljøzone-forbuddet i en personbil.
Og selvom det nye forbud end ikke er to måneder gammelt, får det prisen på de gamle dieselhakkere til at rasle ned.
LÆS OGSÅ: Kørte 106 km/t – nu vil staten have hans bil til 4 millioner kr.
Det fortæller BilBasen til TV2.
Ifølge salgsportalen begyndte priserne på de ældste dieselbiler faktisk allerede at falde i september måned. Det samme er antallet af søgninger efter de ældste dieselbiler.
Mens antallet af søgninger er faldet med 25 procent, er priserne faldet med 10.000 kr. pr. bil. Samtidig falder de hurtigere i prisen.
Hvor der før september var godt 400 til 600 bil-ejere, der satte priserne på deres ældre dieselbiler, er der nu 1.600 dieselbiler der bliver sat ned i pris hver uge, lyder det.
Noget andet er, at staten skovler millioner af kroner ind i bøder på det nye og meget strammere forbud. Læs mere om det her.