EU har revideret de toldsatser rettet mod elbiler produceret i Kina, som blev vedtaget i juni måned. Det kommer især Tesla til gode.
Tesla skal alligevel ikke betale 20,8 procent straftold oveni de 10 procent told, der allerede er på elbiler.
Det har EU besluttet, efter at unionen har revurderet de toldsatser, man ellers vedtog i begyndelsen af juni. Nu hedder det sig, at Tesla slipper med 9 procent straftold på de biler, mærket sender fra sin fabrik i Shanghai.
Det skriver analysefirmaet MLex.
LÆS OGSÅ: Kriseramt bilgigant fyrer ansatte og tvinger resten ned i løn
Tesla er ikke de eneste, der slipper en smule billigere fra straftolden. Også elbiler fra Geely-koncernen og BYD straffes mindre hårdt. Det er tale om fra henholdsvis 19,9 til 19,3 procent for Geelys vedkommende og fra 17,4 til 17 procent for BYD.
De virksomheder – bl.a. MG – som ikke har villet samarbejde, da EU undersøgte Kinas ulovlige statsstøtte til bilindustrien, slipper i stedet for 37,6 procent straftold med 36,3 procent.
Tilbage hos Tesla, der er kendt for at spille jojo med priserne, kan det betyde, at danskerne igen kan få billigere biler. Som et svar på EU’s straftold hævede Tesla bl.a. prisen på Model 3 i Danmark. Den bil koster nu 312.000 kroner. Men måske det ikke er tilfældet i morgen.
Noget tyder da også på, at priserne på elbiler generelt har behov for at nå et endnu lavere niveau. Det ses måske tydeligst i Tyskland, hvor salget af elbiler nu for 7. måned i træk er kollapset.
Kollapset kom umiddelbart efter, at den tyske regering for at lappe et hul i statskassen fjernede al offentlig støtte til elbiler.
I nogenlunde samme boldgade har flere bilmærker fortrudt deres målsætninger om kun at tilbyde elbiler. Senest har Audi fortalt, at man alligevel ikke kan undvære forbrændingsmotoren i 2033. Det var ellers planen.
Læs flere spændende nyheder fra og om bilernes verden lige her!