Annonce:

Ny rekord: Nissan kører 368 km i træk uden menneskelig indgriben

Som en del af et statsstøttet britisk forskningsprojekt har Nissan fornyligt gennemført den længste og mest avancerede autonome køretur for en selvkørende bil i Storbritanien nogensinde.

Annonce:

HumanDrive er navnet på forskningsprojektet, som har været igang siden juli 2017. Formålet har været at udvikle autonom køreteknologi, som skal simulere en rigtig persons kørestil, således at køreturen opleves så komfortabel, effektiv og tryg som overhovedet muligt. 135 personer har været involverede i projektet, bestående af personer fra Nissan samt ni andre samarbejdspartnere. Projektet har været ledet af ingeniører fra Nissans forsknings- og udviklingsafdeling i Cranfield, England.

Rekorden består i en 368 km lang køretur fra Cranfield til Sunderland, hvor Nissan har sin bilproduktion i England. Bilen, en specialbygget Nissan LEAF, har gennemført køreturen uden at nogen menneskehænder har måttet træde til, til trods for en del krævende forhold undervejs. Vekslende vejkvalitet langs både motorvej og småveje, komplekse rundkørsler, veje uden vejbane-linjer eller midterlinjer har ikke været nogen hindring for den meget avancerede bil.

Rekord Nissan

Artiklen fortsætter efter annoncen:

Takket være otte laserskannere, syv kameraer, en radar, seks autonome ”køre-hjerner” og to ”bil-hjerner” og CPS klarer elbilen at gennemføre køreture, som om den var styret af en levende person. Systemerne opsætter en perception af omgivelserne og på bagrund af denne kan systemerne afgøre, hvordan bilen skal manøvreres. Det bidrager også med værdifuld data til kunstig intelligens, som kontinuerligt indlærer, hvordan bilen skal køres.

Udover de øvrige samarbejdspartner har projektet har modtaget støtte fra de bristiske myndigheder gennem centeret for tilkoblede og autonome køretøjer (CCAV) og Innovation UK. Det totale forskningsbeløb er 13,5 mill pund (svarende til ca. 120 millioner danske kroner). Et af hovedformålene har været at udvikle et avanceret, autonomt køre-system, som sikrer at fremtidige autonome systemer kan skape en komfortabel og genkendelig køreoplevelse på vejen mod en mere tilkoblet og autonom fremtid.

Igennem testperioden har forskningsteamet fået meget interessante praktiske erfaringer fra forskellige scenarier, man oplever på vejen i forbindelse med de øvrige trafikkanter. Det indebærer blandt andet undvigemanøvrer, vognbaneskift, stop og igangsætninger. Totalt er der gennemført 20.000 km autonom testkørsel gennem 30 måneder med forskning. Det har generet 37.000 linjer med koder og fire millioner gigabyte med data, som er indsamlet. 360 deltager har bidraget med at indlære menneskelig køreopførsel. Det har afstedkommet seks patentansøgninger.

Rekord Nissan

Den anden del af HumanDrive projektet vurderede, hvordan maskin-indlæring af kunstig intelligens-teknologier kan forbedre brugeroplevelsen og passagerkomforten for tilkoblede og autonome biler. Pilotbiler, der blev testet på lukkede områder udstyret med kunstige intelligenssystemer, udviklet af Hitachi Europe Ltd, muliggjorde maskinindlæring i realtid. Ved at samle data fra tidligere opsatte trafikscenarier og løsningerne på disse, kan den bruge den indlærte erfaring til at håndtere lignende scenarier i fremtiden bedst muligt. Det kan for eksempel være løsninger for, hvordan man kører forbi en stillestående forhindring på vejen på bedst mulig vis. Denne teknologi er blevet gennemtestet i projektet.

Læs mere efter videoen:

HumanDrive har også bidraget med forskning af avanceret cyber-sikkerhed i autonome biler. Formålet var dels at varetage sikkerheden i de autonome biler, men også at undersøge hvilken indvirkning disse køretøjer har på transportsystemet generelt.

Nissan anvender erfaringerne fra dette forskningsprojekt i udviklingen af sine kommende autonome køreløsninger. I dag er førerassistentsystemet ProPILOT tilgængeligt i modeller som LEAF, Qashqai og X-Trail. Det kan assistere med både styring, accelleration og bremsning af bilen under givne forhold. Det bidrager blandt andet med at mindske emmissionssudslip ved kø-kørsel. Herudover reducerer systemet stress og træthed for føreren samt øger sikkerheden.


Besøg vores annoncør:

Kasper Erling
Kasper Erling
Kasper Erling er redaktionschef og medejer af Boosted.dk. Han har skrevet professionelt om biler i over 20 år. Email: ke@boosted.dk
Annonce:

Nyeste artikler

Annonce:

Motorsport

Annonce:

Populære

Annonce:

Flere populære artikler

Læs også

X