Det samarbejde, Renault har med kinesiske Geely, rækker længere end bare motorer. Bag forlygterne er den nye Gran Koleos bare en Volvo.
Det er måske ikke lige til at se. Men den nye Renault Gran Koleos er kinesisk.
Eller i hvert fald så kinesisk som det kan blive, når bilen er resultatet af et samarbejde med Volvos ejer Geely i Sydkorea.
Den nye Gran Koleos har af samme grund ikke det store til fælles med den gamle, der var bygget på en platform, Renault har til fælles med Nissan.
Hovedsagen er, at den nye franskmand er bygget på samme teknik som Volvo XC40, C40 og Polestar 2. Altså lige bortset fra motoren. Den kører nemlig på benzin og er den foreløbige frugt af Renault-Geely’s motorfabrik ‘Horse’.
LÆS OGSÅ: Thomas vil ændre vanvidslov – “Giv bøde efter bilens værdi”
Det fransk-kinesiske samarbejde skal efter planen bygge fem millioner forbrændingsmotorer om året. Og det er ikke kun til dem selv. Nissan og Mitsubishi er blandt de øvrige aftagere.
Den nye motorproducent vil råde over 17 motorfabrikker – blandt andet i Kina og Spanien – og fem udviklingscentre på tre kontinenter.
Der vil være nok arbejde, til at bilmærkerne vil kunne beskæftige 19.000 personer. Derfor har Horse også fået en investering fra det statsejede olieselskab i Saudi-Arabien, Aramco.
Tilbage i den nye Renault betyder det, at Gran Koleos i første omgang leveres med en to-liters, fire-cylindret benzinmotor med 211 hestekræfter. Det hele er koblet til en syvtrins automatgearkasse. Senere kommer der en udgave med firehjulstræk og otte trin i gearkassen samt en hybridmodel.
Læs flere spændende nyheder fra og om bilernes verden lige her!