RS e-tron GT Performance er den mest kraftfulde gadebil fra Audi nogensinde. De 925 hestekræfter, der hylder RS2 fra 1994, blev dog lanceret i stilhed.
Det er ikke meget, Audi gør ud af den nye RS e-tron GT Performance. Og det er en skam – for bilen er Audis mest kraftfulde gadebil nogensinde.
Den firedørs tysker har hele 925 hestekræfter og et batteri på 105 kWh brutto. Det lyder nærmest som noget af det arbejde, Ken Block ikke nåede at udføre for Audi før stjernens alt for tidlige død.
Udover den ekstreme effekt har Audi strammet op på bilens undervogn. Faktisk skal den være helt nyudviklet specielt til GT Performance. En aktiv luftundervogn er stadig ekstraudstyr.
– Vores mål var at øge kørekomforten og køredynamikken markant, siger Carsten Jablonowski, chefingeniør hos Audi Driving Characteristics Development Team, i en pressemeddelelse.
Det betyder, at Audien nu har endnu flere køreindstillinger, der kan justeres bag rattet. RS1 og RS2 giver mulighed for at justere alt fra undervognens hårdhed til frihøjden og lyden.
LÆS OGSÅ: Ken Block-selskab går konkurs med milliardgæld
Som standard leveres Audi RS e-tron GT performance på 20″ hjul, mens 21″ er ekstraudstyr.
– Som et designerklæring er hver eneste detalje i RS e-tron GT-ydelsen blevet koordineret til perfektion, fra kulfibertaget til sikkerhedsselerne, fra det ydre til det indre, siger en meget poetisk Christopher Kröner, der er ansvarlig for farver og detaljer i dette projekt.
Som en hyldest til den ægte RS2 fra 1994, som Audi fik Porsches hjælp til både at udvikle og bygge, har bilen fået hvide ‘urskiver’. Det vil sige hvid, digital instrumentering. Men det har Audi valgt ikke at dele et eneste billede af i det internationale pressemateriale.
Den nye udgave e-tron GT introduceres i Danmark i løbet af efteråret. Priser og udstyr på det danske marked er på nuværende tidspunkt endnu ikke fastlagt, oplyser importøren.
Læs flere spændende nyheder fra og om bilernes verden lige her!