Elbiler med V2G-teknologi kan sende strรธm til elnettet og penge ned i ejerens lomme. Rapporten viser potentiale, men FDM er uenig i belรธbets stรธrrelse.
Ny V2G-teknologi giver elbiler mulighed for at sende strรธm tilbage til elnettet. Det kan betyde mรฆrkbare besparelser for bilejere. En rapport fra Eurelectric og EY nรฆvner et potentiale pรฅ op til 6.800 kroner รฅrligt. V2G kan ogsรฅ stรธtte elnettets balance.
Teknologien kaldes vehicle-to-grid, forkortet V2G. Den lader elbilens batteri fungere som et lager. Strรธmmen kan sendes tilbage til elnettet ved behov.
Ifรธlge rapporten, som Eurelectric og EY stรฅr bag, er der et stort potientiale i teknikken. Elbiler vil i 2030 kunne dรฆkke fire procent af Europas samlede elforbrug. Det svarer til strรธmforbruget i omkring 30 millioner boliger.
I vores naboland Sverige forventes V2G-elbiler eksempelvis kunne levere seks terawattimer strรธm.
Udover lavere omkostninger for forbrugerne kan teknologien hjรฆlpe elnettet. Den kan ogsรฅ fremskynde overgangen til vedvarende energi ifรธlge rapporten.
V2G-teknologis รธkonomiske fordele
Rapporten peger pรฅ store besparelser for Europas netoperatรธrer. Det kan vรฆre op mod 30 milliarder kroner รฅrligt. Besparelsen kommer fra et mere stabilt og optimeret elnet.
For ejerne af elbiler kan teknologien ogsรฅ betyde fรฆrre udgifter. De samlede ejeromkostninger kan reduceres med op til tyve procent.
En almindelig elbilejer sparer mรฅske 2.000 kroner รฅrligt sammenlignet med fossilbiler. Det er uden V2G-teknologien regnet med.
Med V2G kan den รฅrlige besparelse potentielt nรฅ 6.800 kroner. Belรธbet afhรฆnger dog af bilens batteri og kรธrselsmรธnster.
Medlemsorganisationen FDM stiller dog spรธrgsmรฅl ved belรธbets stรธrrelse. Deres tal peger ifรธlge TV2 pรฅ en รฅrlig gevinst omkring 4.000 kroner. Det er altsรฅ markant lavere end rapportens tal.
Uenighed om hvor meget elbilen kan sparer bilisterne for
Uenigheden om potentialet ses ogsรฅ i forventningerne til antallet af elbiler. Den danske regering regner med omkring 900.000 elbiler pรฅ vejene i 2030.
Bilimportรธrernes organisation, Mobility Denmark, forventer et langt hรธjere tal. De anslรฅr 1,6 millioner danske elbiler i 2030.
Der er altsรฅ stor forskel pรฅ prognoserne for fremtiden. Det pรฅvirker vurderingen af V2G-teknologiens samlede effekt.
V2G-teknologien handler grundlรฆggende om at udnytte elbilernes batterikapacitet. Bilerne kan hjรฆlpe med at stabilisere elnettet.
Det kan potentielt give รธkonomiske fordele til ejerne. Potentialet afhรฆnger af teknologiens udbredelse og elpriserne.
Teknologien er stadig ny, men potentialet i V2G er interessant for elbilister. Udviklingen inden for elbiler og ladeteknologi gรฅr stรฆrkt. Pรฅ Boosted.dk kan du fรธlge med i de nyeste tests af elbiler. Du kan ogsรฅ finde guides til opladning og lรฆse om den seneste udvikling inden for bilteknologi.
Tak fordi du lรฆste med. Har du set en fejl i artiklen? Sรฅ skriv til os: bj@boosted.dk