Annonce:

Ny test afliver sejlivet myte om elbiler

Det er en myte, at elbilen altid er billigst. Alligevel er der mange bilister, som tror, at det er nærmest gratis at køre på strøm i forhold til benzin.

En ny test, som den svenske avis Aftonbladet står bag, beviser, at en elbil ikke altid er den billigste løsning, når man kører langt.

Testen udfordrer den gængse opfattelse, at elbilen per definition altid er det mest økonomiske transportmiddel på længere ture.

Det er en udbredt misforståelse, som Nils Svärd, journalist hos mediet Vi Bilägare, fremhæver.

Artiklen fortsætter efter annoncen:

– Mange tror, at elbilen er den billigste, men det er ikke altid tilfældet på lange ture,‟ siger han. Flere faktorer påvirker den samlede pris for en lang tur i en elbil.

Prisen for opladning er helt central. For selvom prisen på strøm til elbiler generelt er faldet, kan der være markante prisforskelle mellem forskellige ladestationer og udbydere.

Lynladning er lige så dyrt som diesel

For eksempel ved at anvende digitale værktøjer som sammenligner og finder de billigste ladeløsninger på turen.

For ejere af en elbil kan det derfor være en fordel at sammenligne priser. En norsk test fra NAF, der svarer til FDM herhjemme, viser da også, at det nu er lige så dyrt at lynlade som at tanke diesel.

Artiklen fortsætter efter annoncen:

Kørestilen, altså hvordan man kører bil, har også en direkte indvirkning på energiforbruget og dermed rækkevidden i en elbil.

Særligt hastigheden spiller en rolle; ved at reducere marchhastigheden fra 110 km/t til 90 km/t kan forbruget mindskes med op til 20 procent. Men det samme kan man sige om både benzin- og dieselbiler.

For dem, der meget ofte kører langt, kan ladeabonnementer være en mulighed. Men det kræver typisk et betydeligt kørselsbehov over lange distancer, før abonnementet er tjent hjem.


Selve Aftonbladets test involverede en direkte sammenligning af fem biler: to elbiler, to benzinbiler og en enkelt dieselbil.

Hver bil kørte en distance på 1.130 kilometer. Formålet var at fastslå, hvilken biltype der havde de laveste driftsudgifter på den specifikke rute.

Resultaterne viste, at en benzindrevet Suzuki Swift og en elbil, modellen Kia EV3, endte med at have nøjagtig samme omkostning på 1.059 kroner for hele turen.

De var dermed de billigste i denne specifikke test.

Det illustrerer, at den mest økonomiske løsning til langdistancekørsel afhænger af konkrete forhold, og at en elbil ikke automatisk er det billigste valg under alle omstændigheder.

Annonce:

Varierende ladeomkostninger og den individuelle adfærd bag rattet er afgørende faktorer for den samlede økonomi.

Tak fordi du læste med.
Læs flere artikler efter annoncerne:


Bjørn S. Nielsen
Bjørn S. Nielsen
Bjørn S. Nielsen er uddannet journalist og webredaktør på Boosted.dk. Han har skrevet professionelt om biler i over 10 år. Har du en god historie eller et forslag til en artikel? Skriv til bj@boosted.dk
Annonce:

Nyeste artikler

Annonce:

Motorsport

Annonce:

Læs også

Populære

Få vurderet din bil - gratis!

Auto Show Annonce

Nyheder til dig

Annonce:

Flere populære artikler

Læs også