Det skal helst ikke regne og helst ikke være for koldt. For så går det ud over rækkevidden i elbiler. Og det gælder mange af dem, viser ny norsk test.
En ny test, som NAF, der er det norske svar på FDM, står bag, afslører, at elbiler har det stramt med regnvejr.
Det må i øvrigt heller ikke være for køligt i vejret, før det begynder at gå udover batteriets rækkevidden. NAF kalder endda deres rækkeviddetest for en ‘sommertest’. Selvom temperaturen lå og svingede mellem plus 2 og 13 grader.
Nordmændene gik dog mest op i, hvor meget eller hvor lidt de testede elbiler afviger fra deres WLTP-norm. Altså hvor langt de officelt kan komme på strømmen.
Og det ser ikke godt ud. Men det har Boosted afdækket i en anden artikel. Læs mere om resultaterne her.
LÆS OGSÅ: Norge afskaffer særlig fordel til alle elbiler
Men tilbage til vejret. Det er måske ikke, hvad nordmændende vil forbinde med andet end normalt, når det regner og er koldt i vejret om ‘sommeren’. Men elbilerne bryder sig i hvert fald ikke om det.
Testen kortlægger ikke præcis, hvor meget elbilernes rækkevidde lider i regnvejr. Nordmændene kan blot konstatere, at der er noget om det.
Den bil, der klarede sig bedst, var i øvrigt også en af den absolut nyeste. Nemlig Renault Scenic E-Tech. Til gengæld klarede Peugeot E-308 SW sig værst.
Danske FDM peger dog på, at noget af rækkevidde-forskellen skal findes i elbilernes forskellige batteristørrelser. Interessant er det samtidig, at en bil, der ellers får tæsk for at lade virkelig langsomt faktisk holder det, den lover. Læs mere om det her.
Læs flere spændende nyheder fra og om bilernes verden lige her!