Ikke alle elbiler kommer lige langt i koldt vejr, afslører en ny norsk test. En ukendt kineser overrasker dog og banker selv de store mærker.
Nogle elbiler er ufatteligt dårlige i koldt vejr. I hvert fald afslører en ny, norsk test, at bilmærkerne har mere end svært ved at leve op til deres modellers WLTP-opgørelser, når temperaturen falder til mellem 4 og -10 grader.
Det er nordmændenes svar på FDM, Norges Automobil-Forbund (NAF), der har lavet testen. En test de faktisk udfører to gange om året. En gang i sommerhalvåret og ditto om vinteren.
Iøjnefaldende er det, at ingen af de testede biler kan leve op til deres lovede WLTP-rækkevidde. Faktisk er ingen af dem overhovedet tæt på.
Men det er måske ikke så overraskende igen. Koldt vejr eller virkelig høje varmegrader æder betydeligt af rækkevidden i alle biler. Uanset brændstoffet.
LÆS OGSÅ: Audi i flammer: “Der røg lige for 180.000 kroner”
Nordmændene kørte fra Oslo og nordpå i 23 biler. Og så begyndte rækkevidden ellers at rasle ud af elbilerne. Overraskende nok klarede det ukendte kinesiske mærke HiPhi sig absolut bedst.
Modellen “Z” lover 555 kilometer på et fuldt batteri. Det blev til 522 kilometer. I snit kørte elbilerne 22 procent kortere end de egentlig står opgivet til.
Værst står det til for Volkswagen ID. 7 Pro. Tyskerne lover 608 kilometer på én opladning. Det blev kun til 414 kilometer. Et tab på 32 procent af rækkevidden. Batteriet i Toyota bZ4x klarer sig lige så dårligt.
Den faceliftede Tesla Model 3 er dog heller ikke imponerende. Og det samme er tilfældet med de kinesiske Volvo C40 og Polestar 2 Long Range.