Elbilen er ikke løsningen for alle. Og nu viser en ny svensk test, at teknologien kommer til kort, når det bliver koldt. Især overfor hybriderne.
Skal det have noget med batterier at gøre – altså udover det almindelige 12-volts af slagsen – så er det bedre at sidde bag rattet af en hybridbil.
I hvert fald når det bliver rigtig koldt og vinter. Det afslører en ny test som svenske Vibilägere står bag.
Især Toyota bZ4x skuffer fælt i forskellen på rækkevidden mellem sommervejr og vinterlige temperaturer. Men markant er det altså, at elbilen sakker bagud i kulden.
Svenskerne er dog de første som når til den konklusion. Ligesom de formentlig heller ikke vil være de sidste. Boosted har før omtalt undersøgelser af elbilers rækkevidde i koldt vejr.
Og resultaterne af de forskellige test er mildt sagt ikke imponerende. Ifølge en undersøgelse, som amerikanske Recurrent udgav i december 2022, taber visse elbiler helt op til 35 procent af deres rækkevidde i det kolde vejr.
Værst stod det til for den skandaleramte Chevrolet Bolt. Men hverken Ford Mustang Mach-e eller Volkswagens familie af ID.-modeller har noget at prale af.
Tilbage i januar 2022 fortalte en række danske elbil-ejere Jyllands-Posten, om hvordan kulden åd rækkevidden i deres biler. Mach E-ejeren Mads Tjærby fortalte bl.a., at hans bil tabte rækkevidde i et tempo der kom alvorligt bag på ham.
– Der var 20 grader og sensommer, da vi fik bilen i starten af september, og selv om rækkevidden begyndte at falde i efteråret, så var det overraskende, at den er så følsom over for kulde, siger han til avisen.