Elbilen er ikke lรธsningen for alle. Og nu viser en ny svensk test, at teknologien kommer til kort, nรฅr det bliver koldt. Isรฆr overfor hybriderne.
Skal det have noget med batterier at gรธre โ altsรฅ udover det almindelige 12-volts af slagsen โ sรฅ er det bedre at sidde bag rattet af en hybridbil.
I hvert fald nรฅr det bliver rigtig koldt og vinter. Det afslรธrer en ny test som svenske Vibilรคgere stรฅr bag.
Isรฆr Toyota bZ4x skuffer fรฆlt i forskellen pรฅ rรฆkkevidden mellem sommervejr og vinterlige temperaturer. Men markant er det altsรฅ, at elbilen sakker bagud i kulden.
Svenskerne er dog de fรธrste som nรฅr til den konklusion. Ligesom de formentlig heller ikke vil vรฆre de sidste. Boosted har fรธr omtalt undersรธgelser af elbilers rรฆkkevidde i koldt vejr.
Og resultaterne af de forskellige test er mildt sagt ikke imponerende. Ifรธlge en undersรธgelse, som amerikanske Recurrent udgav i december 2022, taber visse elbiler helt op til 35 procent af deres rรฆkkevidde i det kolde vejr.
Vรฆrst stod det til for den skandaleramte Chevrolet Bolt. Men hverken Ford Mustang Mach-e eller Volkswagens familie af ID.-modeller har noget at prale af.
Tilbage i januar 2022 fortalte en rรฆkke danske elbil-ejere Jyllands-Posten, om hvordan kulden รฅd rรฆkkevidden i deres biler. Mach E-ejeren Mads Tjรฆrby fortalte bl.a., at hans bil tabte rรฆkkevidde i et tempo der kom alvorligt bag pรฅ ham.
โ Der var 20 grader og sensommer, da vi fik bilen i starten af september, og selv om rรฆkkevidden begyndte at falde i efterรฅret, sรฅ var det overraskende, at den er sรฅ fรธlsom over for kulde, siger han til avisen.
Tak fordi du lรฆste med. Har du set en fejl i artiklen? Sรฅ fortรฆl os det: bj@boosted.dk