Bare fordi man skifter ‘brændstof’, betyder det ikke, at man slipper for mandagsbiler. Det afslører en ny test fra britiske WhatCar.
De gør det hvert år. Altså udstiller de værste, mest fejlfyldte biler på markedet. Retfærdigvis skal det siges, at WhatCar også kigger på de mest fejlfrie biler.
Virkeligheden er dog, at man ikke nødvendigvis slipper for mandagsbiler blot ved at skifte ‘brændstof’ fra diesel eller benzin til strøm.
Bilerne i WhatCars undersøgelse er op til fem år gamle, og denne gang er der hentet data fra hele 178 modeller og 21.000 bilejere.
Det skriver mediet selv.
LÆS OGSÅ: Tilbagekalder 261.000 biler, der kan gå i brand for anden gang
Helt konkret baserer undersøgelsen sig på bilejernes svar på en række spørgsmål, der har krævet, at bilejerne ser op mod to år tilbage i tiden.
Bilejerne har herefter svaret på, hvad de har brugt på reparationer, fejl og nedetid på værksteder i løbet af perioden.
Ud fra disse oplysninger spytter WhatCar en liste med de bedste – og ikke mindst de værste biler – ud. Denne gang er elbilerne også taget med.
Skalaen, briterne benytter sig af, går fra 0 til 100 i procent, hvor de 100 procent er så fejlfri, som det overhovedet kan blive.
De mest fejlfyldte elbiler:
Porsche Taycan (fra årg. 2019 og frem). Pålideligheds-indeks: 66,5 procent.
Hyundai Ioniq Electric (årg. 2016-2022). Indeks: 75,5 pct.
MG4 (fra årg. 2022). Indeks: 76,1 pct.
Kia EV6 (fra årg. 2021). Indeks: 83,4 pct.
Tesla Model S (årg. 2014-2022). Indeks: 83,9 pct.
Opel Corsa-e (fra årg. 2019). Indeks: 87,4 pct.
Renault Zoe (fra årg. 2019). Indeks: 89,2 pct.
VW e-Up (fra årg. 2020). Indeks: 90,9 pct.
BMW i3 (årg. 2013-2022). Indeks: 91,1 pct.
Hyundai Kona Electric (fra årg. 2018). Indeks: 91,1 pct.
Hele undersøgelsen kan læses her. Men vi afslører vist ikke for meget ved at sige, at det er en engelsk bil – tro det eller ej – som klarer sig bedst i test.