Både benzin-og dieselbiler udleder næsten ingen skadelige stoffer, viser ny Euro NCAP-rapport
En ny Euro NCAP-test viser, at de nyeste dieselbiler på markedet er lige så grønne som elbiler, når det kommer til udledningen af de skadelige stoffer.
Euro Ncap Green-testen guider forbrugerne i retningen af de mest mest miljø- og klimavenlige biler. Overraskende viser den seneste udgave af testen, at en dieselbil kan opnå samme resultat som en elbil, når der testes for udledningen af skadelige stoffer.
Elbilen Nissan Leaf og dieselbilen Mercedes-Benz C-klasse 220D 4Matic opnår samme resultat – nemlig maksimale 10 point.
Når det kommer til Co2-udslip begynder det dog, at se sortere ud for testens biler med forbrændingsmotorer. Her fører elbilen stadig.
Danske FDM har set på testen, og her har man følgende kommentarer
– Der er god grund til at være kritisk over for ældre dieselbilers miljøegenskaber, som i den grad hører fortiden til. Men som Green NCAPs test og andre uvildige test på det seneste har vist, har producenterne fået bugt med udledningen af skadelige stoffer, der nu er tæt på nul. Det er naturligvis positivt.
Organisationen ser dog ingen grund til at dømme dieselbiler – især de helt nye – ude endnu.
De fem testede biler:
Fem Green NCAP-stjerner
Nissan Leaf (elbil)
Fire Green NCAP-stjerner
Opel Corsa (benzin)
Tre Green NCAP-stjerner
Mercedes-Benz C220D (diesel)
Renault Scenic Blue DCI 150 (diesel)
Audi A4 g-tron (CNG gas)