Der ofte en masse ny teknik og udstyr i elbiler. Men den form for innovation giver også ejerne en masse problemer.
For at kunne sælge elbiler lokker bilproducenterne ofte med svimlende meget udstyr. Det ser da også blæret ud.
På papiret altså. For i virkeligheden er mængden af nyt udstyr med til at give ejerne af elbilerne en masse problemer.
Det konkluderer forbrugerorganisationen J.D Power i en ny undersøgelse. Elbilerne har generelt flere problemer pr. 100 biler med teknikken end fossilbiler, lyder det.
I en anden undersøgelse, som forbruger-organet sendte ud for nylig, kommer J.D Power frem til, at elbiler helt generelt har flest fejl pr. 100 biler. Og et mærke, som kun producerer elbiler, ligger helt i toppen af den ‘kedelige’ statistik. Læs mere her.
LÆS OGSÅ: Bilmærke indrømmer: “Vi taber 31 milliarder kr. på elbiler bare i år”
Tilbage ved den seneste J.D Power-undersøgelse er det især problemer med parkeringsassistenten og betjeningen af funktioner med diverse håndbevægelse- og tegn, der volder elbilerne og deres ejere problemer. Også flere end fossil-bilerne har.
Det afspejler billedet i en anden J.D Power-undersøgelse, hvor 46 procent af bilisterne svarede, at elbiler har større problemer med den generelle kvalitet end fossilbilerne har.
Derudover er flere elbil- end fossilbil-ejere utilfredse med med deres biler, når det kommer til performance og layout i kabinen.
– Bilindustrien antager, at elbiler skal fyldes med så meget teknologi som overhovedet muligt for at kunne konkurrere med Tesla.
– Derfor bliver succeskriteriet for elbilen et spørgsmål om, hvem der kan gøre den slags fejlfrit, siger Kathleen Rizk, der er brugeroplevelses-ansvarlig hos J.D Power, om undersøgelsen.