Ifølge en ny undersøgelse undervurderes antallet og spredningen af ladepunkter. Noget som ellers holder bilisterne fra at købe elbiler.
Noget af det, der får bilisterne til at vælge elbilen fra, er muligheden eller manglen på samme for at lade undervejs.
Mange synes ifølge en ny undersøgelse fra svenske Kamux simpelthen ikke, at der er ladepunkter nok.
Men undersøgelsen viser, at halvdelen af alle svenskere har adgang til en ladestander. Enten derhjemme eller på arbejdspladsen.
– Opladning og rækkevidde er to af de mest almindelige spørgsmål, der påvirker forbrugerne, når de overvejer at skifte til en elbil eller plug-in hybrid, siger Andy Rietschel, CEO for Kamux, Sverige.
LÆS OGSÅ: 7 ud af 10 elbil-ejere brokker sig over det samme i Danmark
Han håber, at undersøgelsen kan få flere til at skifte til elbilen, fordi han mener, at der ikke er andet alternativ end elbilen i fremtiden.
I alt deltog 1.000 svenskere i alderen 17 til 70 år, som alle har kørekort, i undersøgelsen. 73 procent af dem svarede, at de har adgang til en ladestander. Det er enten i den umiddelbare nærhed, på arbejde, derhjemme eller i sommerhuset.
27 procent af respondenterne svarer dog også, at de ikke – eller ikke på nogle af de nævnte steder – har adgang til en strøm til en elbil. Og omkring Småland samt de svenske øer er det tal endnu højere – nemlig 45 procent.
Noget andet er bilmærkernes holdning til elbiler. Den har i mange tilfælde fundet bakgearet i øjeblikket. Eksempelvis vil både Mercedes og Volkswagen nu bruge adskillige hundrede milliarder kroner på forbrændingsmotoren.
Ford har desuden meldt ud, at man alligevel ikke går efter kun at sælge elbiler i Europa i 2030. Mærket må i øjeblikket notere sig, at man taber 1 million kroner pr. elbil der bliver bygget.
Læs flere spændende nyheder fra og om bilernes verden lige her!