Annonce:

Ny undersøgelse: Her betaler elbil-ejere meget mere end alle andre bilister

Samtidig venter elbil-ejerne også meget længere, når deres biler er på værksted, viser nye tal.

Annonce:

En ny undersøgelse peger på, at ejere står til virkelig ubehagelige overraskelser, når deres biler fremover skal på værksted

Et af de mange problemer for elbiler er manglen på kvalificerede værksteder, der ikke er bundet til bilproducenterne selv.

Mange uafhængige mekanikere siger direkte nej til at reparere på eller udskifte elbilernes komplicerede teknik.

Men frie værksteder er nødvendige, hvis det skal blive økonomisk overkommeligt at investere i en elbil.

Artiklen fortsætter efter annoncerne:

LÆS OGSÅ: Radikale Venstre foreslår: “Der skal vægtafgift på andet gamle biler”

Det skriver nyhedsbureauet Reuters.

For selvom serviceomkostningerne, der er forbundet med elbiler, generelt er meget lavere end hos biler med forbrændingsmotor, er der andre omkostninger, elbil-ejerne skal tage højde for.

Når tingene går galt, er elbiler mere komplicerede at rette op på end deres modstykker som forbrænder benzin, diesel eller gas.

Artiklen fortsætter efter annoncerne:


Responsiv Iframe

For at de frie værksteder kan følge med udviklingen af elbilen, kræver det enorme investeringer. Desuden kan teknologien i batterierne, der ofte gemmer på 400 til 800 volt, være direkte dødelig, hvis ikke mekanikerne har 100 procent styr på det.

Der kan også opstå brande i elbiler, som er særdeles svære at slukke. Heldigvis er situationer, hvor elbiler bliver omspændt af flammer, sjældne. Men sker det, kræver det uhyggelige mængder vand at få bugt med.

En af de mekanikere som siger nej tak til elbiler, er den 60-årige Roberto Petrilli. Han ejer og driver et værksted i Milano, og skulle han servicere elbiler, ville det kræve investeringer i en størrelsesorden op mod 30.000 euro.

I dansk valuta svarer det til 225.000 kr. Beløb små værksteder kan have svært ved at finde.

Annonce:

Af samme grund er elbi-ejere ofte bundet til mærke-værkstederne. Men også her er der problemer. Dele til elbiler er dyre, og ofte tager reparationer lang tid.

Af samme grund forudser eksperter, som Reuters har talt med, at reparationer på elbiler både bliver dyrere og vil tage længere tid. Både nu og i den nærmeste fremtid.

 


Besøg vores annoncør:

Bjørn S. Nielsen
Bjørn S. Nielsen
Bjørn S. Nielsen er uddannet journalist og webredaktør på Boosted.dk. Han har skrevet professionelt om biler i over 10 år. Har du en god historie eller et forslag til en artikel? Så skriv til bj@boosted.dk
Annonce:

Nyeste artikler

Annonce:

Motorsport

Annonce:

Populære

Annonce:
Annonce:
Annonce:

Flere populære artikler

Annonce:

Læs også