Det går hurtigere. Men det slider voldsomt på batteriet at koble elbilen til en lynlader, viser en ny undersøgelse.
De findes allerede. Mange elbil-ejere sværger da også til dem. Men det er måske ikke verdens bedste idé at koble elbilen til en lynlader. Det slår en undersøgelse fra batteridiagnosefirmaet Aviloo nu fast.
Her har man testet 160 forskellige elbiler med et kilometertal mellem 80.000 og 100.000. Og ifølge Aviloo er der ikke nogen tvivl. Allerede fra den første lynopladning nedbrydes elbilens batteri hurtigere. I hvert fald i forhold til at vælge den langsommere AC-ladeløsning.
Retfærdigvis skal det siges, at alle batterier nedbrydes over tid. Men lynladerne speeder kun processen op, viser det sig.
Undersøgelsen viser, at batterier – som primært lyn-oplades – har 7,5 procent mindre ladekapacitet tilbage efter 100.000 kilometer. Mens det tal er 17,5 procent efter 200.000 kilometer.
LÆS OGSÅ: FDM advarer bilister: Ulovligt klistermærke kan koste 1.000 kr. i bøde
På den måde forringes ikke bare elbilens rækkevidde. Det samme gør batteriets holdbarhed og ikke mindst hele bilens gensalgsværdi.