En ny undersøgelse, som Frontier Economics står bag, peger på, at den kommende emissionsnorm Euro 7-norm vil gøre benzin- og dieselbiler markant dyrere.
Europa-Kommissionen kan meget vel have været for optimistiske i skønnet, over hvor meget dyrere kommende benzin-og dieselbiler bliver. I hvert fald dem der skal leve op til den kommende emissionsnorm Euro 7.
Det peger en undersøgelse, som European Automobile Manufacturers’ Association (ACEA) har fået udarbejdet. I undersøgelsen, som man har fået Frontier Economics til at lave, anslås det, at politikerne rammer meget forkert.
Undersøgelsen peger på, at fossilbiler bliver mellem 4 og 10 gange dyrere at købe, når de lever op til Euro 7-normen.
Helt konkret anslår Frontier Economics i undersøgelsen, at den direkte merpris for en benzinbil, som lever op til Euro 7-norm, vil 1.862 euro svarende til 13.600 danske kroner.
Mens der skal hele 2.629 euro svarende til 19.500 kr. ekstra på bordet hos bilforhandleren for en ny dieselbil.
Det er henholdsvis en 5- og 10-dobling af den prisforøgelse, Europa-Kommissionen i forvejen har meldt ud, at man regner med.
Volkswagen: Nye biler bliver MEGET dyrere end det
Og det bliver endnu værre for lastbiler og busser med dieselmotor. I undersøgelsen peger man på, at vognmænd og trafikselskaber skal finde 11.700 euro i budgettet pr. køretøj. Alt sammen bare for at kunne få en ny bil.
Det er 4 gange mere, end Europa-Kommissionen regner med. Dermed læner den nye undersøgelse sig op af en frygt, der allerede er i bilindustrien.
I november sidste år sagde Volkswagen topchef Thomas Schäfer, at det er VAG-toppens vurdering, at nye benzin- og dieselbiler bliver op mod 5.000 euro dyrere. Altså i rene produktionsomkostninger.
I undersøgelsen noterer Frontier Economics sig i øvrigt, at bilproducenterne i EU allerede er ‘underlagt verdens strengeste emissionskrav’ og ‘at emissioner fra en helt ny diesel/benzinbils udstødning knap nok kan måles’.