En plugin-hybrid skal køres rigtigt, før den overholder de gennemsnitstal, som den lover – men hvor mange gør egentlig det?
Vejdirektoratet har bedt konsulentfirmaet Cowi om at lave en undersøgelse af, hvordan danskere lader batterierne i deres plugin-hybrider. Det skriver ing.dk, der har fået aktindsigt i undersøgelsen. Resultatet er ikke nødvendigvis overraskende men peger under alle omstændigheder på et problem.
Plugin-hybrider har nemlig et større CO2-udslip end forventet. Ifølge undersøgelsen udleder danske plugin-hybrider 110 g CO2 pr. kørt kilometer. Hvilket er over dobbelt så meget som de 50 g/km, som rent skatteteknisk udgør grænsen for et lavemissionskøretøj. Et såkaldt grønt køretøj.
Langt de fleste plugin-hybrider ligger officielt med et CO2-udslip i WLTP-normen under 50 g/km, hvilket udløser en betydelig afgiftsrabat.
Potentiale i at lade mere
Plugin-hybrider har to motortyper: En forbrændingsmotor og en elmotor, der i kombination med et opladeligt batteri giver mulighed for at køre 100 pct. på el. Typisk ligger den elektriske rækkevidde på mellem 25-50 km, hvorefter forbrændingsmotoren er nødt til at starte.
Herefter fortsætter bilen med en brændstoføkonomi, der kan være dårligere end en tilsvarende model med konventionel forbrændingsmotor.
Det er dog ikke sådan, at en højere vægt automatisk udløser et højere brændstofforbrug. Ved blandet kørsel vil man kunne opnå samme fordel i en plugin-hybrid med tomt batteri som i en almindelig, selvopladelig hybrid som for eksempel Toyota Yaris. Faktisk kan fordelen ved hybriddriften være større i en plugin-hybrid, fordi batteriet er tilsvarende større end i en almindelig hybrid, og hybridfordelene dermed også er tilsvarende større.
Undersøgelsen fra Cowi viser, at der er et potentiale i at få danske brugere af plugin-hybrider til at lade deres batterier oftere.
Stadig mere effektive end fossilbiler
Fakta er dog, at de opladelige hybridbiler stadig udleder mindre CO2 end tilsvarende fossilbiler også over bilens anslåede levetid.
Ifølge Vejdirektoratets undersøgelse udleder fossilbiler cirka 141 g/km i gennemsnit, hybridbiler 119 g/km i snit, mens elbiler udleder 50 g/km i snit. For sidstnævnte biltype er produktionen af batteriet ifølge undersøgelsen taget med
Det betyder, at hybridbilen udleder 21,6 pct. mindre CO2 end tilsvarende fossilbiler før produktionsudledninger.