Der er ikke så meget at rafle om – når det kommer til huller i vejene, laver elbiler dobbelt så mange som diesel- og benzinbiler, skriver engelsk medie.
Ifølge Energistyrelsens basisfremskrivning vil der i 2035 være 740.000 rene elbiler på vejene herhjemme. I England er der allerede 900.000 elbiler. Mere end en tredobling siden 2019.
Det mest optimistiske anslår, at hver fjerde bil på de engelske veje i 2035 udelukkende vil køre på strøm. Ikke benzin, ikke diesel, ikke en hybridløsning. Ren strøm.
Noget der har fået den britiske avis The Telegraph til at regne lidt på det.
Ikke så meget på antallet af elbiler men på hvor meget skade bilerne gør på landets vej.
LÆS OGSÅ: VIDEO: Vildere end i Danmark – her knuser politiet biler filmet ved ulovlig gaderæs
Og det er overraskende læsning. For ifølge avisen belaster de tungere elbiler vejene over dobbelt så meget som diesel-og benzinbiler.
Faktisk er belastningen på vejene fra en elbil 2,24 gange højere end en tilsvarende benzinbil og 1,95 gange højere end en tilsvarende dieselbil.
For tungere elbiler – dem over 2.000 kilo i egenvægt – er belastningen 2,32 gange højere end den tilsvarende benzinbil.
Til avisen siger bestyrelsesformand i den britiske organisation Asphalt Industry Allianc (AIA), Rick Green, at han ikke er bekymret for de større veje i landet. De er allerede designet til at håndtere og holde til den tungere trafik fra lastbiler.
Det er i stedet de mindre veje, englænderne typisk bor på, som Rick Green er bekymret for. I rapporten “Alarm survey 2023” anslår AIA, at det vil koste 12,6 milliarder britiske pund at udbedre alle huller i de engelske veje.