I januar 2022 byggede Volkswagen den sidste Passat nogensinde. Som sรฅdan da. For selvom stationcar-udgaven fortsรฆtter, kรธrte sedan-udgaven i graven. โNรฆstenโ.
Volkswagen Passat lever videre som sedan. Bare ikke i Europa. Eller i USA for den sags skyld, hvor produktionen blev holdt i live lidt lรฆngere.
I stedet har Volkswagen pustet nyt liv i Passat-navnet til en sedan, som kun kineserne kan komme i nรฆrheden af.
Det oplyser diktaturstatens informationsministerium forud for bilens typegodkendelse i landet.
Bilen fรฅr navnet Passat Pro. Og designet er, som man vil forvente, at Passaten, der i Europa kun fรฅs som stationcar, (VW siger โVariantโ, red.), vil se ud som sedan.
LรS OGSร : Sverige forbyder politiet at kรธre andet end elbiler
Men fordi kineserne godt kan lide rigeligt med benplads, og den gennemsnitlige kineser ikke er hรธjere end 169 centimeter, er Passat Pro faktisk en smule lรฆngere end Passat Variant. Passat Pro er mere end 5 meter lang.
Hvorfor Passat Pro hedder Pro, vides ikke. Den ser hverken vildere, mere spรฆndende eller mere eksklusiv ud end den stationcar, der fรฅs i Europa.
Motormรฆssigt er der ikke meget at forholde sig til. Faktisk er der kun to muligheder: Nemlig en 1,5-liters benziner med 160 hestekrรฆfter og en to-liters med 220 hestekrรฆfter. Begge har et automatgear med dobbeltkobling.
Men i modsรฆtning til herhjemme og i resten af Europa mรฅ kineserne kigge langt efter firehjulstrรฆk. I stedet for 4Motion-trรฆkket nรธjes den nye Passat med at arbejde pรฅ forhjulene.
Lรฆs flere spรฆndende nyheder fra og om bilernes verden lige her!
Tak fordi du lรฆste med. Har du set en fejl i artiklen? Sรฅ fortรฆl os det: bj@boosted.dk