Nye biler har rekordmange fejl. Faktisk står det så slemt til, at det ikke er set værre i 16 år. Det fastslår en undersøgelse fra forbruger-organet JD Power nu.
Nye biler har ikke været dårligere i 16 år. Faktisk har biler, der op til 3 år gamle, i øjeblikket den højeste fejlrate siden 2009. Det viser en ny undersøgelse fra forbruger-organet JD Power.
I år har 34.175 bilejere i USA har deltaget svaret på, hvor mange fejl, der er i deres op til tre år gamle biler. Og det ser ikke godt ud.
Undersøgelsen viser en stigning i antallet af problemer med 2021-modellerne sammenlignet med tidligere år. Det er især problemer med bilernes computere, elektronik og software, der trækker gennemsnittet ned.
Bilerne med færrest problemer er Lexus og Buick. Mazda, Toyota og Cadillac ligger også i den bedre ende af skalaen.
I den anden ende finder man Volkswagen, Chrysler, Audi og Jeep. Volvo og Tesla har forbedret sig i forhold til sidste år, men ligger stadig under gennemsnittet. Tesla deltog ikke officielt i undersøgelsen.
Ifølge JD Power er der en klar sammenhæng mellem de mange fejl og de udfordringer, som bilproducenterne stod over for under Covid-pandemien. Det drejer sig om problemer med forsyningskæderne, høje bilpriser og mangel på personale.
– Selvom stigningen i problemer i år kan være en torn i øjet på bilproducenter og ejere, er det vigtigt at huske, at nutidens tre år gamle køretøjer blev bygget i en tid, hvor industrien kæmpede med store problemer, siger Jason Norton fra J.D. Power.
Toyota Avalon er den model, der klarer sig bedst i undersøgelsen. Toyota og General Motors dominerer listen over de bedste modeller i de forskellige bilsegmenter.
Ingen europæiske biler opnåede en topplacering. Faktisk klarer Porsche, BMW og Mini sig kun lige akkurat med i top 10 over de ‚mindst‛ fejlfyldte biler.
Det mest almindelige problem er stadig infotainmentsystemet. Det drejer sig især om problemer med Android Auto, Apple CarPlay og de indbyggede Bluetooth-systemer.
En anden tendens i undersøgelsen er, at problemerne med elbiler er faldende, mens problemerne med plug-in hybrider er stigende.
Mærke | Problemer pr. 100 biler |
---|---|
Lexus | 140 |
Buick | 143 |
Mazda | 161 |
Toyota | 162 |
Cadillac | 169 |
Chevrolet | 169 |
GMC | 181 |
Porsche | 186 |
BMW | 189 |
Mini | 190 |
Kia | 196 |
Honda | 201 |
Ford | 208 |
Infiniti | 208 |
Alfa Romeo | 211 |
Subaru | 212 |
Genesis | 213 |
Nissan | 215 |
Lincoln | 221 |
Hyundai | 222 |
Ram | 242 |
Mercedes | 242 |
Acura | 243 |
Mitsubishi | 256 |
Land Rover | 270 |
Audi | 273 |
Jeep | 275 |
Chrysler | 282 |
Volkswagen | 285 |
Kilde: JD. Power 2025 US Vehicle Dependability Study SM Brand Ranking
Læs flere artikler efter annoncerne: